Vanochtend is het eerste schip, na de ramp met de aardbeving en de daar op volgende tsunami en problemen met de kernreactoren, vanuit Japan in de Rotterdamse haven aangekomen. Het gaat hier om de Carsten Maersk, die op 15 maart de haven van Yokohama verliet. Nu het schip aangekomen is in Nederland, worden alle containers door speciale detectiepoortjes gehaald, om te kijken of er misschien sprake is van een te hoge straling.
Berichten uit 'april 2011'
De United Arab Shipping Company, of kortweg UASC, heeft in Zuid-Korea haar eerste ulcs van 13.100 teu in ontvangst genomen. Het schip zal onder de naam Umm Salal gaan varen, en in de eerste vier maanden van 2012 zullen acht zusterschepen worden opgeleverd. Al deze schepen zijn in juni 2008 door UASC besteld bij Samsung Heavy Industries. Dit was net voor het uitbreken van de economische crisis, waardoor aan deze aankoop een prijskaartje hangt van in totaal anderhalf miljard dollar.
VLCC de Irene SL is vorige week, op 7 april, vrijgelaten door piraten. De tanker, die eigendom is van een Griek, en die ook onder de Griekse vlag vaart, was 9 februari gekaapt door piraten. Dit gebeurde in de Arabische Zee, op ongeveer 350 zeemijl ten zuidoosten van Muscat. Voor zover bekend kan het schip en haar bemanning veilig verder varen richting een haven. De bemanning van het schip bestaat uit Grieken, Georgiërs en Filipijnen. Volgens de eigenaar van het schip is de bemanning veilig en maakt iedereen het goed.
Het is de laatste weken wat stil van mijn kant. Ik heb echter zeker niet stil gezeten, want vorige week was de derde tentamenweek van dit jaar. Omdat ik daar alle aandacht aan wilde geven, heb ik de website even gelaten voor wat het was. Deze week zal ik waarschijnlijk te horen krijgen of al die aandacht aan de verschillende vakken voldoende was. Spannend!
Door het huidige economische klimaat, worden steeds meer scheepseigenaren gedwongen hun schepen aan de kade te laten liggen. Soms is dit zelfs lange tijd nodig, en dat heeft naast financiële gevolgen, ook andere gevolgen. De speciale coating die op scheepsrompen wordt gesmeerd, zou door het stilliggen makkelijk kunnen worden aangetast. Ecospeed, fabrikant van een dergelijke coating, heeft bekend gemaakt dat haar coating niet wordt aangetast wanneer het op een schip, dat zelfs langere tijd een haven niet verlaat, aangebracht wordt.