Leg 5, tot nu toe de zwaarste leg van heel deze editie van de volvo ocean race. De teams hebben te kampen met wind van ruim 40 knopen en golven van een flatgebouw.
Berichten uit 'maart 2012'
Vandaag is het 300 meter lange containerschip de Santa Teresa van rederij Hamburg Süd gedoopt in Rotterdam. Het schip lag aangemeerd aan de Wilhelminakade bij de cruiseterminal, waar normaal ook de cruiseschepen van bijvoorbeeld de Holland America Line liggen. De plechtigheid vond plaats rond 11:00 uur vanochtend. Het containerschip werd hier in Rotterdam gedoopt, omdat dit de belangrijkste Europese haven is tijdens haar dienst tussen voornamelijk Europa en Zuid-Amerika.
Deze week is de zogenaamde flexweek: de week voor de toetsweek. In deze week krijgen we vaak veel praktijklessen, hoewel dit deze keer niet het geval is; vandaag was namelijk de enige echte lesdag (op een herkansing afgelopen dinsdag na, in ieder geval). De dag begon met een ochtend een inleidende cursus voor het certificaat Ship Security Officer (SSO). Hierbij wordt onder andere gebruik gemaakt van de ISPS Code, en SOLAS. Vanochtend hebben we algemene informatie omtrent deze boekwerken gekregen. Zoals de naam SSO al zegt, gaat dit onderdeel over de beveiliging van het schip voor onder andere piraterij en andere bedreigingen voor het schip en haar bemanning.
Vanwege het mooie weer was ik van plan om vandaag de waterkant weer eens op te zoeken. Ik had in gedachten om naar de Maasvlakte te gaan, maar aangezien je daar met het OV bijna met geen mogelijkheid meer kunt komen, heb ik toch maar weer voor Hoek van Holland gekozen. Rond 13:45 uur kwam ik op de pier aan, en kon het spotten gaan beginnen.
Na twee uur Automatisering en een tussenuur was het vanmiddag weer tijd voor Lassen en Bankwerken. We gingen verder met de opdracht waar we mee bezig waren, dus ik begon aan oefening 2 van het autogeen lassen. Bij oefening 2 is het de bedoeling dat je twee dunne plaatjes van 2 mm dikte aan elkaar smelt, zonder gebruik te maken van toevoegmateriaal. Na de voltooiing van oefening 1 was het principe al helemaal duidelijk, dus deze opdracht was geen probleem.