De afgelopen week zijn we weer door het Suezkanaal gegaan, en zijn we de Middellandse Zee over gevaren naar Algeciras. Gisterenmorgen vroeg kwamen we hier aan. Om 04:00 uur stond ik al op de brug om ook het stuk voor aankomst in de baai van Gibraltar mee te maken. Er zouden schepen kunnen drijven in de drukke vaarroute, en ik kon de autoriteiten aldaar oproepen dat we eraan kwamen.
Berichten uit 'oktober 2012'
Zo zaten we zes weken aan boord, inmiddels zijn het al bijna drie maanden. Sinds mijn laatste bericht hebben we de havens in Noord-Europa en inmiddels ook bijna alle havens in het Midden-Oosten aangelopen. Alleen Jeddah zal dinsdagmorgen vroeg nog volgen. Daarna zullen we weer koers zetten richting het Suezkanaal, en gaan we de Middellandse Zee weer op richting Algeciras en de andere Europese havens.
Morgen is het weer zo ver, dan gaat de Happy Dover weer terug de zee op om richting China te varen. De afgelopen 5 dagen zijn we druk bezig geweest met het lossen van de kadestukken in Port Hedland (Australië). Port Hedland is een haven in West-Australië waar alleen maar erts en andere delfstoffen worden geladen in bulkschepen. Het ligt aan de rand van een woestijn en dat is goed te merken aan dek in de machinekamer! Gemiddeld is het er 40º. Het ligt heel erg afgelegen en er is dus ook zeer weinig te beleven. We zijn een keer aan wal geweest naar een Seafarers centre.
Zoals vast iedereen, en zeker een ieder met maritiem enthousiasme weet, was 13 januari 2012 een pikzwarte dag in de geschiedenis van de scheepvaart. Om 21:45 lokale tijd schampte het cruiseschip Costa Concordia bij het Italiaanse eiland Giglio een rots. Hierdoor ontstond een enorme scheur in de scheepsromp van het 290 meter lange cruiseschip, waardoor het water maakte. De kapitein kon het schip nog keren en belandde met meer geluk dan wijsheid op een ondiepte. Hier kantelde het enorme cruiseschip richting het eiland, waardoor het niet zonk. Dit was de mindere van twee kwaden en minder rampzalig dan zinken op open zee, maar toch lieten van de 4229 personen aan boord, waarvan 3216 passagiers, 32 mensen het leven. 2 van hen zijn tot op de dag van vandaag nog niet terug gevonden.