Berichten uit 'mei 2011'

Converteam voltooit eerste generator van 36MW

Geplaatst op 31 mei 2011 om 21:26, door Mitchel
Categorie: Motoren, Nieuws, Technologie, Labels: , , ,
0

Het bedrijf Converteam, specialist in het omzetten van vermogens, heeft haar eerste nieuwe reusachtige generator van 36 megawatt opgeleverd. De generator weegt maar liefst 75 ton, en is speciaal ontworpen om de voortstuwingsinstallaties van ‘Royal Navy’s Queen Elizabeth Class’-vliegdekschepen van vermogen te voorzien. Deze vliegdekschepen zullen elk 65.000 ton gaan wegen, en zullen gebruik gaan maken van twee door Converteam ontworpen systemen: het innovatieve ‘Integrated Full Electric Power’-systeem en het normale voortstuwings-systeem. Aan boord van elk van de vliegdekschepen zullen twee van deze generatoren geplaatst worden, die samen vier 20MW ‘Converteam Advanced Induction Motors’ zullen gaan aandrijven. Ten slotte zullen de generatoren nog worden gekoppeld met de Rolls-Royce MT30 gasturbines voordat alles in het schip geplaatst is.

Video: toekomstvisie van de Rotterdamse haven

Geplaatst op 31 mei 2011 om 18:35, door Mitchel
Categorie: Havens, Video's, Labels: , ,
0

Havenbedrijf Rotterdam heeft een video op internet geplaatst, waarin de toekomstvisie van het bedrijf te zien is. In de video komen verschillende onderwerpen aan bod, van hoe de haven van Rotterdam er in hun ogen tot het jaar 2030 uit zal gaan zien. In de video gaat het vooral over efficiëntie, concurrentie en duurzaamheid. Ook worden de succesfactoren opgesomd. De video heeft verder nog een bijbehorende website, namelijk het zogenaamde Port Compass. Op deze website kun je onder andere alle visies terugvinden. Ik vind zowel de video als de website erg mooi opgezet, en ik zou ze beide zeker even bekijken!

Piraten laten de Khaled Muhieddine K vrij

Geplaatst op 31 mei 2011 om 18:16, door Mitchel
Categorie: Nieuws, Piraterij, Labels: , ,
0

Na een flinke radiostilte op het gebied van het nieuws rondom de huidige piraterij op zee, is er bekend gemaakt dat piraten het vrachtschip de Khaled Muhieddine K vrij hebben gelaten. Het schip is sinds afgelopen donderdagmorgen niet meer in handen van piraten, nadat het op 20 januari dit jaar gekaapt was. Dit betekent dat het schip en haar bemanning 126 dagen in macht was van de piraten. Volgens de berichtgeving van EU NAVFOR maakt de bemanning, die bestaat uit 22 Syriërs en drie Egyptenaren, het goed.

Een kijkje bij de opleiding: langzaamaandag

Geplaatst op 30 mei 2011 om 23:00, door Mitchel
Categorie: Ervaringen, Foto's, Opleiding, Labels: , ,
0

Ook motoren hebben er wel eens last van: opstartproblemen. Dat was vandaag in ieder geval erg herkenbaar op deze vroege maandagmorgen. Er stond voor de eerste twee uur een les Hulpwerktuigen op het programma. In die les hebben we het over separatoren gehad, als aansluiting op de les ervoor, die over filters ging. Na HU was het tijd voor het vak Sterkteleer. Hier hebben we het gehad over de verschillende momenten die een balk kan ondervinden als er een bepaalde (buig)kracht op uitgeoefend wordt. We hebben algemene uitleg gekregen over het berekenen van die momenten, en we hebben deze informatie ook toe moeten passen door een paar vragen uit het boek te maken. Na de les Sterkteleer, die ook twee uur duurde, hadden we middagpauze. Tijdens deze pauze genoten we vanaf het dakterras van het heerlijke warme zonnetje.

Bezoek aan de Ryndam

Geplaatst op 29 mei 2011 om 17:51, door Mitchel
Categorie: Foto's, Opleiding, Schepen, Labels: , ,
0

Vandaag was er voor ons de mogelijkheid om een schip van de Holland America Line (HAL), de Ryndam, te bezoeken. We meldden ons rond 11:00 uur bij de terminal op de Wilhelminakade in Rotterdam. Na een tijdje wachten tot we toegang kregen, stapten we aan boord. Allereerst gingen we naar de ‘Rotterdam Dining Room’, waar je koffie, thee, ijswater en een koekje kon krijgen. Daarna gingen we richting de controlekamer van de machinekamer van het schip. Daar vroegen we om toestemming om de machinekamer zelf in te gaan. Dit was gelukkig geen probleem. Aan het begin van dit studiejaar, in september, hadden we op een ander schip van de HAL, de Westerdam, een kijkje genomen, maar daar mochten we toen de machinekamer helaas niet in.

Pagina 1 van 512345