Deze dag stond volledig in het teken van de cursus Tanker Familiarisatie. In in totaal vier dagen, verspreidt over enkele weken, zullen we een cursus krijgen over dit onderwerp. Vandaag was de eerste dag, en begonnen we met een algemene introductie. Hierbij hebben we onder andere gekeken naar het ontstaan van de tanker, en het verschil tussen een olietanker en een chemicaliëntanker. Na deze algemene introductie hebben we de grootte van de tankers bekeken, en kregen we uitleg over de werking van het in principe vrij simpele leidingssysteem van de verschillende tanks aan boord van een tanker.
Berichten uit 'april 2012'
Na een feestelijke stop in Itaji was het moment gisterenavond daar dat de schepen hun reis hebben voortgezet.
Rond 1800 zijn de 5 open 70 zeilboten het water op gegaan om vervolgens om 1900 leg 6 officieel te starten. Deze leg begon met een klein stukje inport-race. De 5 zeilboten werden geacht en kort traject te zeilen waarna ze naar open zee konden gaan. De reis zal de zeilboten dit keer naar Miami liggen wat ongeveer 4800 mijl verderop ligt. Helaas gaat de zeilboot van team Sanya per koopvaardij schip naar Miami, de schade aan het schip is te groot.
Bergingsbedrijf Smit Salvage zal het gekapseisde cruiseschip de Costa Concordia niet gaan bergen. Vandaag is bekend geworden dat rederij Costa Crociere besloten heeft dat het Amerikaanse bedrijf Titan Salvage de opdracht samen met het Italiaanse Micoperi mag gaan uitvoeren. Volgens de technische commissie van de rederij zou Smit de operatie met hoge kwaliteit kunnen uitvoeren, maar voldoet het voorstel van Titan en Micoperi het best aan de vereisten. Bij deze vereisten hoort onder andere de bescherming van het milieu en de bescherming van het toerisme op het Italiaanse eiland Isola del Giglio, waar het cruiseschip op 13 januari 2012 kapseisde nadat het in aanraking was gekomen met een rots.
Gisteren eindigden we de dag met een praktijkles Automatisering bij de machinekamer-simulator, en het eerste uur vanochtend begonnen we ook weer met een uurtje theorieles over deze module. Deze les hebben we gekeken naar de P-regelaar in een gesloten kring, en hiervan een voorbeeldsom uitgewerkt. De som gaat over een drukregeling, waarbij de P-regelaar de regelklep bedient, en dus de druk kan veranderen. We hebben gekeken wat er met het proceskarakteristiek en het regelaarkarakteristiek gebeurt als er een verstoring optreedt. Om de druk weer naar de beginwaarde te krijgen, zal er een correctie moeten worden toegepast (dit kan door bijvoorbeeld de zogenaamde bias te wijzigen).
De dag begonnen we met twee uur Beladingstechnologie. De les van vandaag ging over containers. We hebben gekeken naar de soorten containers (20- en 40-voets, tankcontainers, bulkcontainers, etc.), de verschillende terminals met onder andere hun containerkranen, en de verschillende typen containerschepen door de jaren heen. Op containerschepen spreken we over bays, rows en tiers als het gaat over de plaats van de containers op het schip. Voor elk containerschip is deze indeling aangegeven in het laadplan. Met behulp van dit systeem kan gemakkelijk de plek worden bepaald van een container in het ruim of aan dek.