Er gaat een wereld voor je open..
Als gediplomeerd Maritiem Officier gaat er letterlijk een wereld voor je open. Van Europa tot Azië, en van Australië tot Alaska; je kunt er allemaal komen met je beroep. Er zijn honderden verschillende rederijen waar je, soms direct, aan de slag kunt. Dit komt doordat er wereldwijd een tekort is aan Maritiem Officieren. Waarschijnlijk zal dit feit nog lange tijd voort bestaan, doordat de vraag naar het vervoer van bijvoorbeeld containers nog steeds jaarlijks toeneemt.
Van stuurman tot werktuigkundige..
Als Maritiem Officier ben je in principe meteen stuurman én werktuigkundige aan boord van een schip. In de praktijk is het op sommige schepen anders. Daar ben je namelijk óf stuurman, óf werktuigkundige; het ligt er maar net aan waarin je het meest geïnteresseerd bent. Verder kun je natuurlijk kiezen tussen vele verschillende soorten schepen. Deze soorten lopen uiteen van containerschepen tot sleepboten, en van cruise-schepen tot zware lading-schepen. Er is heel veel mogelijk. Aan boord kun je je langzaam opwerken naar eerste stuurman of hoofdwerktuigkundige (HWTK). Uiteindelijk kun je zelfs kapitein worden op een schip, als je daar in je hele loopbaan op het schip genoeg ervaring voor hebt opgedaan.
Ook mogelijkheden aan de wal
De praktijk leert ons dat een Maritiem Officier bijna nooit voor altijd op zee blijft varen. Dit is het gevolg van meerdere factoren, bijvoorbeeld dat iemand meer tijd met zijn of haar gezin wil gaan doorbrengen, of dat iemand het na een jaar of acht allemaal wel gezien heeft op zee. Gelukkig is dit helemaal geen probleem! Een gediplomeerd Maritiem Officier heeft de papieren om zo aan wal aan de slag te kunnen. Je kunt na het varen bijvoorbeeld gaan werken op het kantoor van een rederij, je kunt les gaan geven op een zeevaartschool, je kunt loods worden of je kunt andere werkzaamheden in en rond de haven gaan verrichten. Verder kun je ook aan het werk gaan bij een verzekeringsinstelling, kun je als surveyor bij nationale en commerciële classificatie organisaties gaan werken en kun je adviseur worden op het terrein van vervoer op zee. Dus als je na een tijdje voor de wal kiest, gaat er weer een nieuwe wereld van mogelijkheden voor je open!
Het salaris van een Maritiem Officier
Verder is het wel het vermelden waard dat een pas afgestudeerde Maritiem Officier meteen al een goed salaris krijgt. In september 2013 is bekend gemaakt dat de opleiding Maritiem Officier op het HBO (voltijd) het op één na hoogste startsalaris heeft, namelijk gemiddeld €3.146,- bruto per maand (bron). Dit komt vooral doordat je toch weken tot maanden achter elkaar op zee kunt zitten. Daar staat wel tegenover dat je na je tocht(en) soms tot zelfs maanden verlof krijgt. Natuurlijk hangt je salaris verder wel af van een aantal factoren. Bij deze factoren kun je onder andere denken aan het type schip, de grootte van het schip en de grootte van de rederij waar je voor gaat varen. Verder zijn natuurlijk je functie aan boord en je werkervaring ook belangrijke factoren. Aangezien er op dit moment een schreeuwende vraag is naar nautisch personeel, is het bij sommige rederijen zelfs al mogelijk om je eigen salaris op te schrijven; mits je het niet te gek maakt natuurlijk!
Conclusie
Kortom, als je gediplomeerd Maritiem Officier bent, kun je vrijwel alle kanten op in de maritieme wereld. Soms ben je lang van huis, maar je ziet veel van de wereld, en je hebt een goed startsalaris. Na het varen zijn er ook nog tal van mogelijkheden voor je aan de wal. Ten slotte is het natuurlijk wel een mannenwereld, maar je bent ook als vrouw van harte welkom!
Recente reacties
Dat was op 22 juli om 16:12:50
Dat was op 31 augustus om 21:36:43
Dat was op 10 december om 16:38:03
Dat was op 10 december om 14:49:59
Dat was op 8 december om 00:15:57