De Nederlandse roeier Tom Sauer en zijn Britse teamgenoot Tom Fancett zijn vanmorgen vroeg door cruiseschip de Crystal Serenity gered, nadat hun acht meter lange boot was omgeslagen. Het team ‘Team Tom’ was net acht dagen onderweg vanaf de Canarische eilanden, toen er gisterenavond laat ineens een ‘enorme golf’ hun boot ‘PS Vita’ deed kapseizen. ‘Zo’n grote golf hadden we nog nooit eerder gezien’, vertelde Sauer. Beide roeiers konden op tijd in hun reddingsvlot komen, maar hun droom zagen ze letterlijk in de oceaan verdwijnen.
Berichten uit '2011'
Maersk en de Amerikaanse marine zijn bezig met een test van een bepaalde biobrandstof op de Maersk Kalmar. Dit containerschip is onderweg van Noord-Europa naar India, en tijdens haar route zal er een op algen gebaseerde biobrandstof getest gaan worden. De Maersk Kalmar heeft twee belangrijke eigenschappen die haar geschikt maken voor het testen van biobrandstoffen. Het 300 meter lange schip heeft namelijk een extra testmotor, waar met verminderd risico getest kan worden. Bovendien beschikt de Maersk Kalmar over een brandstof systeem met mengapparatuur voor biobrandstof, en aparte tanks.
Het is al weer even geleden dat ik in de rubriek ‘Een kijkje bij de opleiding’ een bericht geplaatst heb, dus het werd hoog tijd. Deze keer een verslag van donderdag 1 december 2011. Hoewel deze dag maar weinig college-uren bevatte, was het toch een lange dag. Het examen voor het certificaat voor Marcom-A staat namelijk voor de deur. Dit examen zal morgenmiddag, op 2 december 2011, plaats gaan vinden in het STC. Vandaar dat deze dag vooral bestond uit studeren, studeren en nog eens studeren.
Afgelopen weekend is het Italiaanse schip de Rosalia D’Amato vrijgelaten door Somalische piraten. Deze 225 meter lange bulk carrier werd op 21 april 2011 gekaapt op de Indische Oceaan, op ongeveer 350 zeemijl ten zuidoosten van Oman. Het schip was toen met een lading sojabonen onderweg van Brazilië naar Iran. De bemanning, die uit zes Italiaanse en vijftien Filipijnse bemanningsleden bestaat, maakt het naar verluid goed. Verder is niet bekend of, en zo ja, hoeveel losgeld er is betaald om het schip uit handen van de piraten te krijgen.
Dit jaar is een nieuw record gevestigd met het aantal schepen die voor de Noordelijke Zeeroute (ook wel Noordoostelijke Doorvaart, en in het Engels de ‘Northern Sea Route’ genoemd) hebben gekozen, in plaats van de alternatieve, veel langere route via het Suezkanaal. Rosatomflot, het bedrijf dat de atoomijsbrekers in het gebied beheert, gaf aan dat al 34 schepen van de Noordelijke Zeeroute gebruik hebben gemaakt. Het gaat hier om reizen van Murmansk in Rusland, naar een ander land, waarbij in totaal 820.000 ton aan lading is vervoerd. Vorig jaar gingen maar vier schepen via de Noordelijke Zeeroute.