Het is alweer een poosje geleden, maar voor de zomervakantie heb ik Jaar 1 van de studie Maritiem-Officier afgerond 🙂 Na een heel leuk en spannend jaar met allemaal nieuwe mensen en nieuwe vakken en na hard gewerkt te hebben mag het resultaat er zijn: Ik heb alle 60 punten behaald en daarbij dus ook mijn Propedeuse.
Het was voor mij een super gaaf jaar geweest. Ik keek namelijk al een hele tijd uit naar de tijd dat ik mocht beginnen met deze studie en nu is er alweer ruim een jaar voorbij! Afgelopen jaar zat vol met heel erg interessante en verschillende vakken als Navigatie, Marine-Engineering en Exact. Ik ben dit jaar ook niet met tegenzin naar school gegaan, gewoonweg omdat ik alle vakken (zelfs het soms saaie wiskunde) interessant vond en omdat ik het superleuk vind om met mijn toekomstige beroep bezig te zijn.
Bij Navigatie hebben we heel veel interessante dingen mogen leren die niet zo heel gewoon zijn. Dingen als kaartlezen en kaartpassen, wat we ook regelmatig in praktijk uitvoerden. Daarnaast leerden we over getijden en daarbij behorende stromingen. Ook is er in de laatste periode navigatie nog Meteorologie en Manouvreren langs gekomen. Het is bijzonder dat dit vak zo enorm gevarieerd en uitgebreid is.
Voor Marine-Engineering hebben zo goed als de hele machinekamer uitgepluist, met ook de daarbij behorende praktijklessen in de machinekamer op school. Aan het begin van het jaar waren we gestart met alle hulpwerktuigen aan boord, dan moet je denken aan bijvoorbeeld pompen, kleppen en hydraulische systemen. Later in het jaar zijn we verder gegaan naar het hart van de machinekamer, namelijk de hoofdmotor. Hier hebben we gekeken naar de werken van scheepsdieselmotoren en zijn we vrijwel alle onderdelen en kenmerken van zo’n motor (welke soms drie verdiepingen hoog kunnen zijn) tegengekomen.
Naast deze ‘kernvakken’ zijn er nog veel meer disciplines van de zeevaart langsgekomen. Zo hebben we een periode en tijdens verschillende projecten de wetgeving aan boord behandeld. Ook een periode is er besteed aan lading en stabiliteit van het schip met het vak ‘cargo’. Naast deze hebben we ook nog veel tijd besteed aan elektrotechniek en natuur/wiskunde.
Echter, we hebben dit jaar niet alleen maar op school gezeten.. Halverwege mei waren er ‘basic safety’ trainingen. Deze trainingen werden buiten school gegeven. In die trainingsweek zijn er verschillende zaken over de veiligheid de revue gepasseerd; Brandbestrijding, EHBO, security/beveiliging en overleven op zee. Bij deze cursussen behoorde ook de nodige praktijk, en zo hebben we een dag in brandpak en ademlucht rondgelopen voor blusoefeningen en trainingen, hebben we met LOTUS slachtoffers geoefend en hebben we in overlevingspak rondgedobberd in een zwembad. Een erg interessante maar toch ook heftige week!
Deze week werd voor mijn klas afgesloten met nog 5 dagen varen op het zeilschip ‘de Eendracht’. We hebben in deze dagen voor de kust van Nederland gezeild en hebben op de tweede nacht voor anker gelegen bij Texel. Aan boord moesten we in groepen meelopen in wachtsystemen, ook ’s nachts. Tijdens zo’n wacht moest je o.a. zeilhandelingen uitvoeren (indien nodig) afwisselend staan als roerganger en als uitkijk staan. Het was een erg interessante week waarin je de opgedane kennis op school eens echt in de praktijk kan toepassen. En daarnaast is het natuurlijk supergaaf om eens echt op zee te zijn!
Ik heb het eerste jaar ervaren als een enorm gaaf en interessant jaar! Ik ben nog enthousiaster en gemotiveerder geraakt voor de opleiding en begin weer met veel plezier aan het nieuwe jaar. Hopelijk gaat het berichten plaatsen het komende jaar wat regelmatiger 😉
Evert Gielesen
Evert,
Gefeliciteerd met je P.
Leuk stukje omtrent eerste jaar.
Ga zo door !