2e periode aJa, dan loopt periode twee al ineens tot een eind… Ik ben gisteren begonnen aan mijn toetsweek na een hele interessante periode over de machinekamer.Bij de lessen marine engineering (scheepswerktuigkunde) lag de nadruk op hulpwerktuigen, dit zijn machines die eigenlijk al het reilen en zeilen aan boord mogelijk maken en ook de hoofdmotor ondersteunen. Zo hebben we o.a. veel geleerd over verschillende pompen, seperatoren, warmtewisselaars en hydraulische systemen. De theorielessen waren best interessant, maar het blijft droge stof over een pomp.
Daarom werden we ook eens in de twee weken de machinekamer op school ingestuurd. Daar stond ik dan, in mijn knaloranje overall en werkschoenen met stalen neuzen, super leuk! Tijdens die praktijklessen gingen we sleutelen aan verschillende pompen, bijvoorbeeld een tandradpomp (zie foto). We kregen dit dan op tafel gezet en moesten het maar uit elkaar halen om te zien hoe het nu echt werkt.Deze praktijklessen helpen om de theorie beter te begrijpen, zo kon je het dan ook weer de volgende theorieles perfect toepassen.

Naast hulpwerktuigen zijn we ook bezig geweest met pneumatiek bij Electrical engineering, oftewel weer lekker spelen met snoertjes en slangetjes 🙂 Het is heel grappig om te zien dat de schakelingen die we vorige periode moesten maken met elektro bij pneumatiek vrijwel hetzelfde werkt. Verder is het leuk om te zien dat je echt vooruit gaat en naarmate de periode vorderde dat je steeds ingewikkeldere schema’s kon lezen, begrijpen en bouwen!

Dan hadden we deze periode ook nog iets bijzonders,we gingen aan de gang bij Engels voor ons MARCOM-A certificaat. De lessen waren heel erg leuk om te volgen. We liepen met de leraar langzaam door alle SMCP zinnen (Standard Marine Communication Phrases) en leerde deze toe te passen. We begonnen deze periode gelijk al spannend met in de eerste lessen het verzenden van MAYDAY-berichten. Verder behandelden we het alphabet, aparte uitspraak van bepaalde getallen en andere vreemde zinnen. En nu de taak om alles uit mijn hoofd te leren voor de toets van vrijdag 😉 Al moet het dankzij de powerpoint van de leraar wel lukken want alles staat duidelijk uitgelegd en is zelfs ingesproken.

En nu maar weer hard gaan leren, want eerlijk gezegd is dit een beetje leerontwijkend gedrag…