Warm, ontzettend warm. Zo warm dat je elke slok water die je neemt terug ziet in de kleur van je overal. Zo warm dat de kolorkut (waterfinding paste) al rood wordt voordat je het hebt kunnen smeren. Zo warm dat de overflow van de ballasttanks verdampt voordat het water het dek raakt. De zeewatertemperatuur zo hoog dat de vissen in je haakje bijten zonder dat er aas aan hangt omdat het in de keuken van de kok kouder is dan in het water. Zo warm dat je eigenlijk elke 10 minuten schone sokken aan zou moeten trekken. Zo warm dat de leidingen van de airco dichtvriezen.
Berichten uit 'augustus 2012'
Iets later dan gepland, maar hier is dan nu het verslag van de derde week op de Maersk Kimi. Het was een vrij drukke week. Na Aqaba zetten we, zoals te lezen was in mijn vorige verslag, koers over de Rode Zee richting Jeddah, Saudie-Arabië. Hier kwamen we vorige week donderdag aan. De aanloop naar de terminal was wel interessant, want voor de havenmond bevinden zich enkele riffen, waar we natuurlijk omheen moesten. Na aankomst was het weer brug afsluiten, en verder werken aan dek door het controleren de geladen en geloste containers.
Ja hoor, we zijn onderweg naar Algarije! Welke haven we naar toe gaan is nog niet bekend, maar dat maakt niet uit. Voorlopig zijn we er toch nog niet. Op moment van schrijven liggen we ergens op de Noordzee waar we toch wel wat drukkere dagen achter de rug hebben. Het laden in Kaskinen verliep voorspoedig, de stuwadoors verstonden hun vak erg goed en het ruim werd dan ook al puzzelend vakkundig volgelegd met hout. Echter paste niet al het hout in het ruim en moest er dus een deklast gezet worden. Dit vraagt enige voorbereiding en hier zijn we dus ook optijd mee begonnen. Ruim 2 was al afgetopt met hout en de luiken konden ’s ochtendsvroeg om een uur of 6 voorbereid worden. We hebben grote stevige zeilen “tarplins” aan de randen van het dek gelegd. Het hout kon nu geladen worden. Toen de 2 lagen hout (ongeveer 2.5 meter hoog) lagen konden de tarplins over het hout heen getrokken worden. Hierdoor creëer je een grote verpakking op je dek. Vervolgens hebben door middel van kettingen het hout vast gesjort aan het dek. Het opspannen van de kettingen gebeurd met 4 mensen, er komt behoorlijk wat spanning op te staan.
Wat gaat het hard, want ook week nummer twee zit er al weer op. De afgelopen week zijn we via de Middellandse Zee en het Suezkanaal naar de container terminal van Aqaba, Jordanië, gevaren. Het was voorlopig mijn laatste week in de machinekamer. Naast de dagelijkse wachtrondjes, hebben we vorige week tevens één van de HFO separatoren van de hoofdmotor overgehaald. Het ontmantelen van deze separator verloopt bijna op dezelfde manier als bij de smeerolie separator, die we de eerste week hadden overgehaald, dus deze keer ging het al een stuk gemakkelijker.