Gisteren ben ik tijdens het vak Lassen en Bankwerken begonnen met de opdrachten van het booglassen (of elektrisch lassen). Bij opdracht 1 was het de bedoeling het aanstrijken onder de knie te krijgen, en een paar rupsen te trekken op het materiaal. In vergelijking met autogeen lassen, waar ik mee begonnen was, vond ik het booglassen wel een stuk gemakkelijker. Mijn eerste serieuze poging werd meteen goedgekeurd, dus ik kon gelijk door naar oefening 2.
Berichten uit 'mei 2012'
Enkele weken geleden was ik begonnen met de eerste draaibank-oefening, die ik nog voor de vakantie al helemaal afgemaakt had. Om het cijfer te bepalen, moest ik alle delen opmeten, en kijken of deze met de voorgeschreven afmetingen overeenkomen, en binnen de tolerantie vallen. Per afmeting scoor je punten als deze tenminste binnen de tolerantie valt. Andere factoren voor het cijfer zijn onder andere afwerking en houding/gedrag.
Vandaag begonnen we met een twee uur durende les Beladingstechnologie. In deze les hebben we het onder andere gehad over RoRo-schepen. RoRo staat voor ‘roll on, roll of’, en het gaat hier dus over schepen die andere rijdende voertuigen van A naar B vervoeren. Deze schepen zijn meestal uitgerust met een klep op het achterschip, maar we hebben gezien dat er ook vele andere mogelijkheden zijn, zoals een klep bij de boeg, of zelfs een klep midden in het schip aan bak- of aan stuurboord. Verder hebben we gekeken naar de gevaren die kunnen optreden wanneer zo’n schip bijvoorbeeld geladen of gelost wordt. Voorbeelden hiervan zijn de stabiliteit van het schip, het niet correct functioneren van de klep, hydraulische luiken of liften, en de tijdsdruk die kan optreden om alles op tijd te laden of te lossen.