Donderdag 14 maart begon met drie uur Techniek. Tijdens deze les behandelden we enkele onderdelen die we in het eerste jaar al gehad hebben, namelijk indicateurdiagrammen. Als verdieping zijn we hier echter deze keer mee gaan rekenen. We hebben onder andere met behulp van deze diagrammen bepaald hoe men het rendement van een dieselmotor kan verhogen.
Berichten uit '2013'
Vandaag brachten we een bezoek aan het Kustwachtcentrum in Den Helder. Dit was de eerste echte excursie van de minor Maritieme Dienstverlening.
Eerst namen we een kijkje bij afdeling vaarwegmarkering. We kregen uitleg over de tot stand brenging, plaatsing van en onderhoud aan boeien, bakens en lichten. We gingen bovendien door de oude werkplaats heen, waar eerder reparaties aan de betonning werden verricht. Daarna gingen we de ‘achtertuin’ in, waar tientallen boeien en tonnen staan opgesteld.
Gisterenavond vond in het gebouw van het STC een masterclass voor jonge, ambitieuze professionals in de Rotterdamse haven en scheepvaart plaats, met als thema ‘Maritieme Dienstverlening: optimalisatie van de nautische keten in de Rotterdamse haven’. De masterclass werd georganiseerd door de STC-NMU (Netherlands Maritime University) in samenwerking met Jong Havenvereniging. Aangezien ik binnen de opleiding Maritiem Officier op dit moment de minor Maritieme Dienstverlening volg, leek deze masterclass me interessant, dus ik was erbij.
Vandaag hadden we een sessie speeddaten; wel heel toevallig, zo op Valentijnsdag. Het ging alleen niet over het speeddaten waar je in eerste instantie aan zou denken, want wij hadden vandaag een ‘date’ met enkele bedrijven uit de maritieme wereld, om op zoek te gaan naar een geschikt onderzoek of onderwerp voor ons project in het kader van de minor Maritieme Dienstverlening.
Dit is de derde en voorlopig laatste video van mijn eerste stage aan boord van de Maersk Kimi. Deze keer is het een video voor de werktuigkundigen onder ons: een video van de hoofdmotor van de Maersk Kimi. Dit is de Sulzer 12RTA96C, met dus twaalf cilinders, en een zuigerdiameter van 960 millimeter. In de video loop ik rond alle delen van de motor: van het koppenbordes, via de brandstofpompen naar de plaat met het vliegwiel, de schroefas, en de asgenerator.