Maersk Line, de Deense rederij, gaat vanaf maart met haar trans-Atlantische TA2-dienst, tussen Rotterdam en de Canadese haven Halifax, kreeft vervoeren. Dit zal gaan gebeuren in koelcontainers, die via Rotterdam naar Aqualife in Urk zullen worden getransporteerd.
Op deze zeer regenachtige dag ben ik door weer en wind gegaan om toch nog een schip te spotten deze week. Het is het eerste schip dat deze week aan de kade bij het STC-gebouw aangemeerd ligt. De Frisian Summer is een bijna 119 meter lang schip, dat droge lading vervoert. Ze is 13,5 meter breed en ze heeft een diepgang van iets meer dan 6 meter. Ze is in 2006 gebouwd, dus ze is nog relatief jong. Het is een mooi schip, maar zeker jammer van het weer en de wat mindere foto’s. Kan niet wachten op die ‘Summer’..
Opnieuw leggen de Fransen het werk voor vijf dagen neer in de Franse havens. De vakbond CGT is weer een langdurige actie begonnen. Alleen de havens van Duikerken en Calais zijn vanochtend gewoon met het werk begonnen. In Le Havre vaart alleen de ferrydienst nog, en worden er tankers gelost. De containeroverslag ligt echter volledig stil. In Marseille ligt alles helemaal plat.
In het Botlekgebied in Rotterdam is vandaag een schip tegen een kade gevaren. Het incident vond volgens de politie plaats in de Welplaathaven.
Het schip kreeg te maken met een zogenaamde blackout. Dit betekent dat de motor ineens uitgevallen was. Hierdoor werd het schip stuurloos, en werd de kade geramd. Er zijn geen gewonden gevallen. Hoeveel de schade bedraagt van zowel het schip als de kade, is nog niet bekend.