Wärtsilä heeft zojuist een veel krachtigere versie van de Wärtsilä 32 geïntroduceerd. De originele Wärtsilä 32 stamt uit de jaren ’80, en is vandaag de dag meer dan 4000 keer verkocht op de maritieme markt. De Wärtsilä 32 wordt echter ook op de wal gebruikt. Aan boord wordt hij gebruikt als hoofdmotor of voor hulpmotor-toepassingen. Je kunt hem vinden in tankers, containerschepen, maar ook in de bagger-sector.

De nieuwe versie van de Wärtsilä 32 levert 580 kW per cilinder op 750 rpm meer vermogen, dan de oude. Dat betekent dat het vermogen met 15% heeft toegenomen. Het resultaat: de vernieuwde Wärtsilä 32 kan nu een vermogen van 3-9,3 MW leveren. Hierdoor wordt de motor vooral interessant voor de bagger-industrie.

De Wärtsilä 32 is uitgerust met alle noodzakelijke onderdelen, zodat hij makkelijk geïnstalleerd kan worden als motor voor het hoofdsysteem van het schip. En het belangrijkste: hij kan in dat geval betrouwbaar zijn werk doen.

De motor is ontworpen om efficiënt te kunnen draaien op brandstoffen die weinig zwavel bevatten (<0,1%). In combinatie met een SCR katalysator, bijvoorbeeld de Wärtsilä NOR (nitrogen oxide reducer), kan het NOx (stikstofoxiden) tot 95% verminderen, wat veel beter voor het milieu is. Bron: MarineLink.