Maersk Line, de Deense rederij, wil de nog altijd stijgende markt opnieuw gaan bijhouden en zelfs overtreffen. Dat heeft Lars Reno Jakobsen van Maersk gezegd, naar aanleiding van een nieuwsbericht van dat het marktaandeel van de Deense rederij fors is gedaald de laatste vijf jaar.
Na de overname van P&O Nedlloyd, had Maersk nog een marktaandeel van 18,2%. Nu, vijf jaar later, is dit gedaald tot 14,5%, in tegenstelling tot bijvoorbeeld concurrent MSC, waar het marktaandeel flink wat gestegen is: van 8,2% vijf jaar geleden, naar 12,6% nu.
Volgens Jakobsen is de daling van het marktaandeel van Maersk te wijten aan de verandering van de focus van de reder. De focus was vooral besparen; er zijn bijvoorbeeld geen nieuwe schepen meer bij de vloot gekomen. Nu, na de crisis, wil Maersk weer gaan investeren om hun oude marktaandeel terug te krijgen. En zelfs meer dan dat, want de Denen zeggen dat ze een duidelijke marktleider willen blijven.
Maersk is al aan deze ‘operatie’ begonnen, want er zullen dit jaar een aantal grote schepen aan de vloot worden toegevoegd. Onder andere de Maersk Edison zal vanaf het eind van deze maand haar eerste dienst gaan bewijzen. Ook volgen er nog een paar kleinere schepen, die speciaal gebouwd worden voor transport nabij Latijns Amerika. Tot slot wil Maersk ook een reeks record-schepen gaan bestellen, die maar liefst 18.000 teu kunnen gaan vervoeren. Even ter vergelijking: de Emma Maersk (te zien op de foto), die op dit moment het grootste containerschip ter wereld is, kan tot 15.000 teu vervoeren.
Bron: NieuwsbladTransport en foto.