MSC is niet van plan grotere schepen te gaan kopen dan dat ze op dit moment bezit. Dat zegt Gianluigi Aponte, voorzitter en eigenaar van het Zwitserse MSC. Gianluigi vindt de schepen te groot worden. In de Britse krant Lloyd’s List vertelt hij in een interview dat zijn limiet 14.000 teu is. MSC beschikt momenteel over 23 eigen zogenaamde ‘ultra large container ships’ of ULCS’. Deze schepen variëren van 12.500 tot 14.000 teu. Ook heeft de rederij een paar gecharterde schepen en zijn er nog eens 27 nieuwe in aanbouw.
Concurrent Maersk Line heeft wel plannen om ULCS’ van 18.000 teu te bestellen. Door een beperkt aantal havens die de 18.000 teu-schepen aankunnen, zullen deze reusachtige schepen dus niet overal terecht kunnen. MSC wil dat voorkomen door bij de schepen van 14.000 teu te blijven. Hierdoor kunnen al hun schepen makkelijk naar hun belangrijkste haven in Noord-Europa, Antwerpen, blijven gaan. Als de schepen groter zouden worden dan 14.000 teu, dan is dat waarschijnlijk niet meer mogelijk. Met een lengte van 366 meter is het nu al lastig voor ze om te manoeuvreren op de Westerschelde.
Het gat tussen de concurrenten MSC en Maersk Line wordt door de aankoop van de nieuwe schepen van MSC steeds kleiner. Toch beweert Aponte dat ze niet de grootste rederij op het gebied van containers willen worden. Het zou volgens hem alleen om ‘een mooie winst’ gaan.
Bron: NieuwsbladTransport en foto.