Op 6 januari zijn de Front Warrior en de BW Austria er beide in geslaagd om piraten, die de motorschepen wilden gaan kapen, tegen te houden. Er is hierbij door beide schepen gebruik gemaakt van speciaal geoefende afweer-methodes.
De Front Warrior, een olietanker die onder de Bahamaanse vlag vaart, werd op ongeveer 300 zeemijlen ten zuidoosten van de plaats Masqat, de hoofdstad van Oman, aangevallen door piraten. Er werd met bazooka’s (RPGs) vanuit het bootje op het schip geschoten. De bemanning van het schip gebruikte brandslangen tegen de piraten, en plaatste prikkeldraad aan de randen van het schip. Dit, in combinatie met extra patrouille van de bemanning over het hele schip, zorgde ervoor dat de piraten niet aan boord konden komen, en weer vertrokken. Het schip is nu veilig.
De BW Austria, een Noorse LPG-tanker, werd op ongeveer 320 zeemijlen ten zuidoosten van de plaats Masqat aangevallen. De piraten vielen ook hier aan met RPGs, maar dan vanuit twee bootjes. De BW Austria hield koers en ging volle kracht varen. Dit schip was eveneens uitgerust met prikkeldraad. Hierdoor gaven de piraten het in dit geval het ook op. De piraten konden onmogelijk aan boord komen, en vertrokken. De BW Austria is nu ook weer veilig.
Eindelijk dus eens wat beter nieuws rondom de piraterij. Het is dus zeker mogelijk om met een aantal voorzorgsmaatregelen piraten tegen te houden. De maatregelen komen rechtstreeks uit de zogenaamde ‘Best Management Practices’. In het boek dat er van is, staat allemaal informatie over piraterij, en staan onder andere verschillende tactieken om aan de piraten te ontkomen.