De mega-aankoop van Maersk Line is bevestigd. Maersk heeft bij Daewoo tien gloednieuwe schepen besteld, voor een bedrag van 1,9 miljard dollar. Volgens Daewoo zal de capaciteit van die schepen ‘iets meer dan 18.000 teu’ bedragen. Er bestaat de kans dat er nog twintig schepen bij de bestelling bij zullen komen, want Maersk heeft deze op dit moment nog als opties bij Daewoo. Als deze bestellingen toch doorgaan, dan zal het contract 5,7 miljard dollar waard worden, en daarmee zal deze bestelling de grootste scheepsbestelling ooit worden.
Gisteren werd het contract door beide partijen ondertekend. Hierbij werd duidelijk dat de kans zeer groot is dat de tweede reeks van tien nieuwe schepen er nog aan zal komen. Aan het einde van het jaar wordt er besloten of ook de derde en laatste reeks gebouwd gaat worden. De schepen die besteld zijn, zijn van het type ‘Triple E’. Dit zijn economische, energiezuinige en milieuvriendelijke schepen, omdat de CO2-uitstoot per vervoerde container de helft lager zou liggen dan die van de huidige schepen. De schepen zullen door Daewoo tussen 2013 en 2015 worden opgeleverd. Maersk is van plan om deze eerste reeks in te gaan zetten tussen vijf Chinese havens (Shanghai, Ningbo, Xiamen, Yantian en Hongkong) en Europa.
De nieuwe schepen verschillen niet zo heel veel met de oudere typen, zoals de Emma Maersk. Ze zullen drie meter langer worden, en een breedte krijgen van 59 meter. Hierdoor kan er een extra rij containers in de breedte bovendeks vervoerd worden. Verder zal de boeg een rondere vorm krijgen, waardoor er ook meer containers op de voorplecht gestapeld kunnen gaan worden. Ten slotte wordt de voorkant van het schip minder spits, want Maersk wil met een dienstsnelheid van 23 knopen gaan varen. De Emma Maersk vaart nu namelijk twee knopen sneller.
Bron en foto: NieuwsbladTransport