Er zijn meningsverschillen ontstaan over welke rederij op dit moment het grootste is: MSC of Maersk. Het Britse Containerisation International (CI) beweert dat MSC haar Deense concurrent Maersk voorbij is als het om totale capaciteit in teu gaat. Volgens de Britten bereikte MSC onlangs een totale capaciteit van 1.848.440 teu, wat ongeveer 20.000 teu meer zou zijn dan de totale capaciteit van Maersk.
De Franse databank Alphaliner is het hier echter niet mee eens. De Fransen tellen naar Maersks eigen capaciteit ook de capaciteit van MCC en de Belgische zusterrederij Safmarine bij haar totale capaciteit, want ze gebruiken immers elkaars schepen en zijn allemaal werkzaam binnen dezelfde groep. Volgens Alphaliner heeft de vloot van Maersk op dit moment een capaciteit van 2.157.607 teu, tegenover de 1.917.328 teu van het Zwitserse MSC.
Toch is er één ding duidelijk: MSC is aan het inlopen op Maersk. Maersk kan echter haar voorsprong behouden, doordat ze op dit moment een order aan het afronden is voor de aankoop van tien nieuwe schepen van 18.000 teu. Verder lijkt het erop dat beide reders haar capaciteit niet als hoofd-prioriteit hebben. Gianluigi Aponte, topman bij MSC, vertelde vorige maand nog dat rendabiliteit voor hem op de eerste plaats staat, en dat hij totaal onbelangrijk vindt wie de grootste is. Maersk stelt ook niet alleen haar prioriteiten op haar capaciteit, want er is een boodschap uitgebracht door de Denen waarin gemeld wordt dat ze met trots opnieuw de meest stipte carrier zijn.
Bron: NieuwsbladTransport en foto.
Een Zwitserse rederij de grootste? Tsja, dat krijg je met al die zeeën daar. 😉