De Somalische piraat Abduwali Muse, die schuldig is aan het kapen van de Maersk Alabama, zou volgens de rechter tot maximaal 33 jaar en negen maanden de cel in moeten gaan. Zijn advocaten zijn het hier echter niet mee eens, en zij vinden een gevangenisstraf van 27 jaar voor de piraat veel reëler. Dit zou hij volgens zijn advocaten meer verdienen, als er gekeken wordt naar het verloop van zijn jeugd, en de armoede waar hij in leeft. Muse bekende in mei vorig jaar dat hij betrokken was bij het kaping van twee schepen, en op beide schepen de bemanning had gegijzeld.
Berichten uit 'februari 2011'
Rond het middaguur kwam ik erachter dat ik mijn overall en mijn veiligheidsschoenen nog uit mijn kluisje op school moest halen, want dat had ik eigenlijk gisteren al moeten doen. Dit ging echter niet door, doordat de praktijkles van EL niet door ging; en dat was het enige voor die dag. Helaas moest ik dus vandaag alleen voor een bezoek aan m’n kluisje op de 10e verdieping helemaal naar Rotterdam. Toen ik aankwam, zag ik al meteen dat er flink wat schepen aan de kade bij het STC lagen, dus heb ik meteen wat foto’s gemaakt, zodat het niet helemaal voor niets is geweest. Direct bij de deur lag de Altena aangemeerd. De Altena is een vrachtschip dat eigenaar is van de rederij Wagenborg. Het schip is 112 meter lang, 14 meter breed, en heeft een diepgang van 3,3 meter. De kade lag, zoals ik al zei, flink vol. Meteen achter de Altena lag sleepboot de Swiber Else-Marie. Daar achter lagen ook nog de vrachtschepen de Amadeus, de Nordic Amanda, en de Danica Red. Net na het maken van de eerste foto, kwam er ook nog een apart vaartuig voorbij: het maakte veel herrie, zorgde dat het water flink opspatte, maar heel snel ging het niet! Hij is nog net te zien op foto nummer 2. Dus na het maken van de foto’s is de lange reistijd toch nog niet voor niets geweest!
De haven van Rotterdam houdt stand op de tiende plek, als het om de grootste containerhavens ter wereld gaat. Dit blijkt uit cijfers van het maritieme informatiebureau Dynamar. Dynamar zette alle havens die meer dan tien miljoen containers behandelde, op een rijtje. In 2009 stond Rotterdam ook al op de tiende plek. De elf havens die in de lijst zorgden in 2010 voor ongeveer 40% van de wereldwijde containeroverslag, wat neerkomt op ruim 188 miljoen containers.