Maris, het bedrijf dat gespecialiseerd is in elektronische navigatie, biedt een nieuwe service voor ECDIS aan. Het bedrijf noemt haar nieuwe service de ‘zero downtime ECDIS’, want de service zorgt ervoor dat ECDIS áltijd werkt. De IMO heeft bepaald dat alle schepen geleidelijk aan ECDIS-apparatuur aan boord moeten krijgen. Dit besluit gaat vanaf juli 2012 in, en er wordt begonnen bij de invoering bij nieuw gebouwde passagiersschepen. De IMO heeft dit mede besloten doordat het de veiligheid tijdens de navigatie vergroot. Hierbij moet je vooral denken aan de mogelijkheid om te zien welke schepen er bij je in de buurt varen, en dat er een alarm af kan gaan als je de kans groot is dat je aan de grond kan lopen.
Sommige scheepseigenaren hebben als eventuele back-up voor hun ECDIS recente traditionele papieren zeekaarten, maar er zijn ook eigenaren die gewoon een tweede ECDIS plaatsen, die dan kan worden gebruikt als het normale systeem niet meer werkt. Toch moeten er in dit laatste geval ook altijd actuele papieren kaarten aan boord zijn. De nieuwe service van Maris werkt in deze gevallen een stuk makkelijker: je krijgt meteen een nieuwe ECDIS aan boord geleverd, zodat je altijd door kunt varen naar een haven. Eenmaal aangekomen in een haven kan de kapotte ECDIS worden verstuurd naar de fabrikant voor reparatie. De service is verkrijgbaar met verschillende opties: óf de bestaande ECDIS wordt hersteld met een online-update, óf er wordt een nieuw apparaat geleverd, zodat de bemanning deze kan installeren. Met de ‘zero downtime’-service is het niet meer nodig dat er elke keer reparateurs moeten overvliegen naar havens, om het ECDIS aan boord van een schip te repareren.
Bron: MarineLink en foto.