De Nederlandse mariniers die mee gaan varen op een schip, zullen langer aan boord blijven. Minister Hillen van Defensie meldde dat de twintig mariniers een week langer het Nederlandse schip gaan beschermen tegen piraten. Het schip zal eind maart gaan vertrekken vanuit China naar Nederland. De mariniers komen dan in Singapore aan boord, en zouden volgens het oorspronkelijke plan vijftien dagen later in het Oost-Afrikaanse Djibouti weer van boord gaan.

In overleg met de reder is nu besloten dat de mariniers tot Suez mee zullen varen. Dit betekent dat het beveiligingsteam zo’n 22 dagen aan boord zal zijn. Dertig collega’s zullen in dezelfde periode mee gaan varen met een transport vanuit India naar de Verenigde Arabische Emiraten. Dit zullen de eerste reizen worden waar mariniers op Nederlandse schepen aan boord zijn. Voorzitter Tineke Netelenbos van de KVNR zegt ‘zeer tevreden’ te zijn over het besluit om mariniers mee te laten varen op de schepen. Toch vindt ze dat er naast deze uitzonderingen, voor alle situaties een oplossing moet komen. Netelenbos is een voorstander van het Deense model, waarin de reder en de verzekeraar samen beslissen of schepen moeten worden beveiligd door gewapende beveiligers. Ten slotte vertelde ze dat de Nederlandse schepen extra kwetsbaar gaan worden als er geen actie wordt ondernomen, omdat steeds meer andere landen wel beveiligers aan boord van schepen nemen.

Bron: NieuwsbladTransport en foto.