OceanSaver heeft aangekondigd dat ze een nieuwe generatie van haar systeem, om het ballastwater aan boord van schepen te regelen, gaat lanceren. De ‘Mark II’ zal een revolutionaire, gloednieuwe technologie gaan bevatten, en zal op verschillende schepen kunnen worden gebruikt. Het grootste verschil van het nieuwe systeem ten opzichte van het oude, is dat de functies die veel energie kosten, eruit zijn gehaald. Bovendien zal de filtratie stukken beter zijn.
OceanSaver is algemeen bekend als één van de marktleiders van de bouw van systemen voor het ballastwater. Tor Atle van OceanSaver vertelde dat ze met deze stap haar marktsegmenten zullen verbreden, en dat het systeem veel sneller kan worden geïnstalleerd op schepen. Het nieuwe systeem voldoet volledig aan de voorschriften van de IMO. Verder mag het systeem ook worden geplaatst op schepen waar gevaarlijke gassen in de buurt kunnen zijn, wat betekent dat ook tankers gebruik kunnen gaan maken van de Mark II.
Aage Bjørn Andersen, ook werkzaam bij OceanSaver, vertelde dat zijn bedrijf vrij uniek is, omdat OceanSaver één van de weinig, of zelfs de enige leverancier is van ballast-systemen die een eigen laboratorium en een eigen test-ruimte heeft. Op deze manier kan het bedrijf vele situaties simuleren, en kan het hele systeem met die resultaten worden geoptimaliseerd. Verder kan in de test-ruimte het systeem grondig worden getest. Andersen vertelde ten slotte nog dat dat echt essentieel is voor het systeem, en dat het op deze manier een garantie geeft voor zijn klanten.
De nieuwe Mark II zal ten opzichte van zijn voorganger veel zuiniger werken. Het hele systeem zal 50% minder energie gaan verbruiken, wat de kostenefficiëntie voor de eigenaar van het schip vergroot. De Mark II zal de komende tijd nog een aantal tests moeten volbrengen, en deze tests zullen naar verwachting worden afgerond in juni. OceanSaver voorspelt dat het nieuwe systeem aan het einde van het derde kwartaal van 2011 helemaal wordt goedgekeurd.
Bron: MarineLink en foto.