Wärtsilä heeft een contract getekend met scheepsbouwbedrijf STX Finland Oy, waarin staat dat Wärtsilä het voortstuwingssysteem voor een gloednieuwe veerboot gaat leveren. De veerboot wordt eigenaar van de Viking Line, wat ook een Fins bedrijf is. Het schip zal de grootste veerboot ter wereld worden die wordt aangedreven door een gasmotor, die werkt op LNG. Hiermee wordt de veerboot de milieuvriendelijkste in haar soort. Het schip zal in Finland worden gebouwd, en volgens de planning in 2013 worden opgeleverd. Verder zal de veerboot gaan varen tussen Turku en Stockholm, in de Baltische Zee. Ten slotte staat er in het contract vermeld dat er ook een optie is op een eventueel zusterschip, dat dan ook uitgerust gaat worden met dezelfde motor.
Wärtsilä zal voor de veerboot haar hoofdmotor type 8L50DF gaan leveren, naast boegschroeven en normale scheepsschroeven. De scheepsschroeven zullen zo worden ontworpen, dat er zo een laag mogelijk aantal druk-impulsen ontstaat. Op deze manier kunnen er veel vibraties worden voorkomen. De motor zelf draait dus op LNG, waardoor de uitstoot aan SO2 bijna niets is, en de NOx-uitstoot zeker 80% onder de voorschriften van de IMO ligt. Bovendien ligt de totale uitstoot van de gasmotor 90% lager dan conventionele dieselmotoren, en is de CO2-uitstoot 20 tot 30% lager. Hierdoor mag de veerboot in bepaalde gebieden, waar men heel goed in de gaten houdt wat elk schip aan SO2 en NOx uitstoot, zonder beperkingen varen.
De nieuwe veerboot zal auto’s, vrachtauto’s en andere voertuigen mee kunnen nemen. Verder kunnen er 2800 passagiers aan boord plaatsnemen, naast de 200 bemanningsleden. Tony Öhman, vice-president van Viking Line, vertelt dat Wärtsilä vooral als fabrikant gekozen is door haar lange ervaring in zogenaamde ‘dual-fuel’-motoren. Verder is Öhman er trots op dat Viking Line over een paar jaar ’s werelds milieuvriendelijke veerboot gaat bezitten.
Bron: MarineLink en foto.