Vandaag was er voor ons de mogelijkheid om een schip van de Holland America Line (HAL), de Ryndam, te bezoeken. We meldden ons rond 11:00 uur bij de terminal op de Wilhelminakade in Rotterdam. Na een tijdje wachten tot we toegang kregen, stapten we aan boord. Allereerst gingen we naar de ‘Rotterdam Dining Room’, waar je koffie, thee, ijswater en een koekje kon krijgen. Daarna gingen we richting de controlekamer van de machinekamer van het schip. Daar vroegen we om toestemming om de machinekamer zelf in te gaan. Dit was gelukkig geen probleem. Aan het begin van dit studiejaar, in september, hadden we op een ander schip van de HAL, de Westerdam, een kijkje genomen, maar daar mochten we toen de machinekamer helaas niet in.
Aangekomen in de machinekamer legde een Marof, die op stage was, verschillende dingen uit over de vele machines en systemen. Deze Marof gaf overigens de hele rondleiding over het schip. We kwamen verder onder andere langs de airco-voorziening en de vele (hulp)motoren. Na het rondje door de machinekamer was het tijd om richting de brug te gaan. Hier kwamen we door gebruik te maken van één van de vele liften aan boord. Op de brug kregen we uitleg over de nautische hulpmiddelen die er aan boord zijn. Later legde ook een Engelse stuurvrouw ons alles nog een keer uit. Tot slot verkenden we de andere delen van het schip nog even, zoals het zwembad op het achterdek, de sportgelegenheden op het bovenste dek, en de lounge bij de boeg. Rond 14:00 uur stapten we, iets later dan gepland, weer van boord.
De Ryndam is gebouwd in 1994, en ik vind dat je dat zowel van binnen als van buiten nauwelijks kunt merken. Ook is het best opvallend dat de binnenkant van het schip vrijwel identiek is aan de binnenkant van de Westerdam, die zo’n 70 meter langer is dan het schip dat we vandaag bezocht hebben. Dat zal bij alle schepen van de HAL wel ongeveer hetzelfde zijn, denk ik. Al met al was het een erg leuk en interessant scheepsbezoek!
Voor meer foto’s, kijk op mijn Flickr-profiel.