Volgens de Franse databank Alphaliner liggen er steeds minder containerschepen zonder werk aan de kade. Er zijn op dit ogenblik slechts 71 ‘werkloze containerschepen’, en dat is het laagste aantal van de afgelopen dertig maanden. Voor het begin economische crisis schommelde de werkloze vloot steeds tussen de veertig en de zeventig eenheden. Meestal ging het daarbij om oudere schepen die hersteld moesten worden, of schepen die tijdelijk aan de kant lagen om te wachten voor de start van een nieuwe charter.

Het is opvallend dat het aantal werkloze containerschepen vrijwel het niveau bereikt heeft als dat het voor het begin van de economische crisis was, want de lijnvaart kampt opnieuw met overcapaciteit. Hierdoor zijn de tarieven op de chartermarkt weer gedaald, nadat deze eerder dit jaar nog 30% gestegen waren. Er was veel vraag naar charterschepen, omdat veel rederijen voor de start van het Aziatische piekseizoen nieuwe diensten wilden gaan beginnen. Begin vorig jaar had de zogenaamde ‘opgelegde vloot’ nog een recordaantal bereikt van bijna 600 schepen die langs de kant lagen. Toen omvatte dat zo’n 11,5% van de totale containervloot. Nu vertegenwoordigen de schepen, die op dit moment werkloos zijn, nog geen 0,9% van de totale capaciteit van de wereldvloot.

Bron: NieuwsbladTransport.