Afgelopen vrijdag is het ‘multipurpose’-schip de Estime officieel door scheepswerf Chowgule in India aan JR Shipping overgedragen. De Estime is het zusterschip van de Esprit, die eerder dit jaar, op 21 juni, werd afgeleverd. Met de oplevering van beide schepen heeft de rederij weer een paar belangrijke en concrete stappen gezet voor de in 2008 ingezette diversificatiestrategie. In 2008 had JR Shipping namelijk onder meer de keuze gemaakt voor een diversificatie in de markt voor ‘multipurpose’-schepen. Het doel is om geleidelijk een vloot op te bouwen van moderne ‘multipurpose’-schepen, die uit verschillende klassen bestaan en allen diverse inzetmogelijkheden hebben.
Berichten uit 'augustus 2011'
Zaterdagochtend vroeg is de tanker de Fairchem Bogey door piraten gekaapt ter hoogte van de haven van Salalah in Oman. Het schip zette meteen na de kaping koers richting de kust van Somalië. De tanker is 157 meter lang, 27 meter breed, en vaart onder de vlag van de Marshalleilanden. Voor zover bekend lag het schip voor de kaping voor anker, en zijn er 21 bemanningsleden aan boord. Over de toestand van de bemanning en de tanker zelf is helaas niets bekend.
De Europese Commissie wil vanaf 2015 een nieuwe zwavelnorm gaan hanteren voor de brandstof voor zeeschepen. De voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, Bernard Wientjes, waarschuwt staatssecretaris Joop Atsma van Milieu echter via een brief dat de nieuwe norm de industrie miljoenen zal gaan kosten. Bovendien zou de norm tot concurrentievervalsing leiden, omdat landen in Zuid-Europa er minder last van hebben. De maatregel geldt namelijk vanaf 2015 alleen in de Noord- en de Oostzee.
Een 45-jarige man riskeert een gevangenisstraf van maximaal 20 jaar en een geldboete van 250.000 dollar (174.000 euro) voor het laten vallen van het anker van één van de cruiseschepen van de Holland America Line in november vorig jaar. Het voorval vond op 27 november 2010 plaats op de Ryndam, toen het schip onderweg was voor een cruise van Mexico naar Amerika. De 45-jarige Rick Ehlert heeft toegegeven dat hij het anker heeft laten vallen van het varende cruiseschip. Hij beweert echter dat hij op dat moment dronken was.
Een Duits bemanningslid van de Samskip Express van IJslandse rederij Samskip is sinds vrijdagochtend vermist op de Noordzee. Waarschijnlijk is de Duitser overboord geslagen en verdronken. De Kustwacht startte nog een zoekactie om de man te vinden, maar dit leverde helaas geen resultaat op. De Duitser werd rond 5:30 uur voor het laatst op de Samskip Express gezien. Op dat moment bevond het schip zich ten noorden van Texel. Het schip was onderweg richting Duitsland.