Hoewel het bij de berichtgeving over piraterij meestal over gebieden gaat nabij Somalië, betekent dat natuurlijk niet meteen dat er op de rest van de wereld verder helemaal geen piraterij voor komt. Piraten op de Golf van Guinee hebben dit laatste helaas bevestigd, want het aantal aanvallen op deze Golf escaleert aanzienlijk dit jaar. De Golf van Guinee bevindt zich aan de westkant van Afrika, en grenst aan negen Afrikaanse landen. Bij deze landen zitten ook Nigeria en Angola, die één van de grootste hoeveelheden olie produceren van het hele continent. Door het grotere aantal aanvallen van piraten in de Golf zou een opkomende scheepvaart-hub in één van deze landen in gevaar kunnen komen.
Berichten uit 'augustus 2011'
Aangezien het weer gisteren erg tegenviel, had ik toen meteen al besloten om dan maar een dag later nog zo’n ‘time-lapse’-video te gaan maken. Dat was dus vandaag. Deze keer is de video gemaakt van de Nieuwe Waterweg nabij de veerdienst tussen Maassluis en Rozenburg. Het weer was in tegenstelling tot gisteren wel goed. Bovendien kwamen er nu naast binnenvaartschepen ook zeeschepen voorbij; dat maakt het natuurlijk extra leuk. In totaal bevat de video 900 foto’s die in nog net geen drie uur gemaakt zijn. Het eindresultaat hiervan kun je hierboven bekijken.
Vorige week werd de Floragracht door Yangzi Changbo Shipyard opgeleverd aan rederij Spliethoff. Het schip werd hierna meteen gedoopt. Naast de Floragracht, werden ook de Fortunagracht en de Floretgracht op 10 augustus bij dezelfde scheepswerf gedoopt. Tijdens de ceremonie was er feestelijk vuurwerk en zorgde de aanwezige band voor muziek. Alle gedoopte schepen zijn F-types van Spliethoff. Dat betekent dat ze allen 137 meter lang en 18,9 meter breed zijn. De schepen hebben verder een diepgang van 8,5 meter, in totaal drie kranen aan boord met elk een hijscapaciteit van 80 ton, en een totaal capaciteit van bijna 15744 m³ of 658 teu.
Jumbo Shipping heeft recent drie transporten voor het Habshan 5 Process Plant Project nabij Abu Dhabi succesvol voltooid. De transporten werden uitgevoerd door de zware lading-schepen de Jumbo Javelin en de Jumbo Jubilee. De objecten die vervoerd werden, waren één van de zwaarste en grootste objecten die ooit door Jumbo Shipping zijn vervoerd. De objecten die voor het project vervoerd moesten worden, zijn gemaakt in Korea. Ze werden vanuit de havens van Masan en Ulsan naar de haven van Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten gebracht.
Een enorm middenstuk van het eerste ‘Queen Elizabeth Class’-vliegdekschip heeft eergisteren de scheepswerf van BAE Systems in Govan, Verenigd Koninkrijk verlaten. Op zich is dit natuurlijk niet opmerkelijk, maar tegelijkertijd zijn er vanuit diezelfde scheepswerf ook zo’n 50 wielrenners vertrokken. Samen met de enorme bonk staal van 8000 ton gaan ze de strijd aan om te proberen als eerste in Rosyth aan te komen, waar het vliegdekschip geassembleerd zal gaan worden. De wielrenners halen door middel van deze prestatie geld op voor de ‘Royal Navy’ en de ‘Royal Marines Charity’.