Het is al weer even geleden, maar vorige week woensdag heb ik samen met twee medestudenten het bedrijf Oceanwide Safety at Sea bezocht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in de bouw van reddingssloepen voor de zeevaart. Voor de vakantie werden we gevraagd om voor dit bedrijf een reddingssloep uit te testen: het was de bedoeling dat de sloep gewoon bleef drijven als er 44 personen aan één kant in de sloep zouden gaan zitten. Deze test was (gelukkig) met vlag en wimpel geslaagd. Na de test werden we uitgenodigd om een keer een kijkje te nemen bij de bouw van de reddingssloepen.
14 september was het dus zover: we gingen naar Oceanwide in de Maashaven in Rotterdam. We kregen een rondleiding door de hele loods, waar aan vele reddingssloepen tegelijk wordt gewerkt. We kregen te horen dat ‘onze’ sloep, die wij als groep getest hadden, op dit moment met zes zustersloepen aan een cruiseschip hangt. Ook werd ons verteld dat Oceanwide zich niet alleen richt op de ‘normale’ zeevaart: het bedrijf maakt namelijk ook reddingssloepen speciaal voor duikers. Deze tak is natuurlijk vooral gericht op de offshore. Als er een noodgeval is, dan moeten de duikers via een luik de decompressiekamer óp de reddingssloep in.
We zijn zo’n speciale sloep in geweest, en hebben gezien dat dat eigenlijk een drijvende decompressiekamer is, met erg veel elektronica. Er kunnen maar liefst 18 duikers in de decompressiekamer in die sloep! Verder is het natuurlijk erg krap in de sloep, buiten de mooie troon van de stuurman.
Nadat we de hele loods doorlopen hadden, zat de rondleiding er helaas op. Voor het tijd was om naar huis te gaan, kregen we nog wat leuke souvenirs. Al met al, een zeer geslaagde en leuke rondleiding!
Foto 2: de decompressie-sloep
Foto 3: het zicht vanaf de troon van de stuurman van de decompressie-sloep