Maersk en de Amerikaanse marine zijn bezig met een test van een bepaalde biobrandstof op de Maersk Kalmar. Dit containerschip is onderweg van Noord-Europa naar India, en tijdens haar route zal er een op algen gebaseerde biobrandstof getest gaan worden. De Maersk Kalmar heeft twee belangrijke eigenschappen die haar geschikt maken voor het testen van biobrandstoffen. Het 300 meter lange schip heeft namelijk een extra testmotor, waar met verminderd risico getest kan worden. Bovendien beschikt de Maersk Kalmar over een brandstof systeem met mengapparatuur voor biobrandstof, en aparte tanks.
De Amerikaanse marine is al lange tijd bezig met het verhogen van de efficiëntie van brandstoffen en het verlagen van de uitstoot van schadelijke gassen. Aangezien Maersk Line met haar ruim 1300 schepen dezelfde intenties heeft, kunnen beide partijen goed samenwerken.
Tijdens de 6500 mijl lange reis van Bremerhaven, Duitsland naar Pipavav, India, zal de Maersk Kalmar 30 ton biobrandstof verbruiken. Enkele ingenieurs en de bemanning van het schip zullen gegevens bijhouden over onder andere de uitstoot van NOx, SOx, CO2 en fijnstof. Ook worden gegevens over de motor, zoals het geleverde vermogen met de biobrandstof, tijdens de test bepaald. De tests zijn begin deze maand van start gegaan. Morgen rond 11:00 uur UTC wordt de Maersk Kalmar in de haven van Pipavav verwacht, en zal de test worden afgerond. Een volledige analyse van de resultaten kan binnenkort worden verwacht.
Bron en foto: MarineLink.