Ik schrok een beetje toen ik het laatste bericht van Marof.nl las. Dit bericht staat al ruim een maand bovenaan de hoofdpagina! Het is dus gauw tijd voor een nieuw bericht. De lange stilte heeft overigens een reden: het is vrij druk met allerlei onderdelen van de studie (opdrachten, toetsen, cursussen en noem maar op). Afgelopen week heb ik een cursus voor het Marcom-A certificaat gekregen, en de andere groepen hebben die week een cursus raderplotten gevolgd. Deze week zijn de rollen omgedraaid, en hebben de andere groepen dus nu de praktijkcursus Marcom-A. Deze week zal er over deze cursus nog een bericht op deze website komen. In dit bericht zal ik het echter hebben over de cursus die mijn groep nu volgt: de cursus Radar Navigator Operational Level.
Tijdens deze cursus leren we alle vaardigheden omtrent het radarplotten. Aan het eind van de week moeten we ook een examen afleggen, die we moeten halen voor het behalen van het vereiste certificaat.
De eerste dag van de cursus zit er dus al weer op. De les begon vanochtend meteen in het lokaal waar de radarsimulators staan op de eerste verdieping in het hoofdgebouw van het STC. Hier kregen we een korte inleiding over de cursus zelf. Na deze inleiding begonnen we meteen met een stuk theorie over de radar. We moeten de radar kunnen bedienen, en er mee kunnen werken. Bovendien moeten we verschillende ‘targets’ met de hand kunnen plotten. Door te plotten kun je onder andere de koers en vaart van een ander schip bepalen. Ook kun je het CPA en het TCPA van deze schepen uitrekenen: de kleinste afstand tussen jouw schip en het andere, en de tijd wanneer deze kleinste afstand wordt bereikt (‘CPA’ staat voor ‘closest point of approach’ en ‘TCPA’ staat voor ‘time closest point of approach’).
Indien alle schepen gewoon telkens koers en vaart houden is het vrij simpel. Wanneer schepen echter koers en/of vaart gaan veranderen om bijvoorbeeld voor een ander schip uit te wijken, dan wordt het wat lastiger. Het handmatige plotten berust in ieder geval op vectoren. Door de hele situatie op een bepaalde intervallen te tekenen, kun je zien wat het schip doet, of heeft gedaan.
Na wat oefeningen uit het boek, zijn we naar de brugsimulatoren gegaan om het ‘in de praktijk’ te oefenen. We moesten in een bepaalde simulatie gaan varen, en verschillende andere schepen handmatig plotten en, indien nodig, uit te wijken voor deze schepen. Ik bevond me op één van de twee brugsimulatoren die over een beeld van 180 graden beschikt. Zeker vanaf deze simulator lijkt het levensecht. Het is natuurlijk ook leuk speelgoed, maar een beeld als te zien is op de foto bij dit bericht wil je natuurlijk nooit in het echt zien of meemaken!
Toen we bezig waren met het plotten op de simulator, kwam er ineens een cameraploeg binnen. Ze waren bezig met een reportage over de ramp met het cruiseschip de Costa Concordia in Italië voor het programma Nieuwsuur. Ze wilden hier graag de simulatoren van het STC voor gebruiken. Ook onze brugsimulator werd gefilmd terwijl we bezig waren met het plotten. Helaas is er geen enkele shot van ons teruggekomen in de uitzending.
Het handmatig plotten zelf is best interessant. Hoewel ook meteen nu al bij de cursus verteld wordt dat we het in onze verdere loopbaan niet meer zullen gebruiken, zijn we toch verplicht te weten en te snappen hoe het werkt. Tegenwoordig bestaan er systemen als ARPA (automatic radar plotting aid) die voor ons precies hetzelfde doen, alleen natuurlijk vele malen sneller. Met radars uitgevoerd met ARPA kun je dus de CPA en TCPA en nog veel meer nuttige gegevens gewoon direct opvragen.