Ook dag vier zit er weer op. Deze dag hebben we training gekregen op de ladingssimulatoren. Dit systeem werkt ook hetzelfde als in Rotterdam, maar tijdens de opleiding hebben we hier nog nooit gebruik van gemaakt. De bedoeling bij deze simulatoren is het beladen van een schip. In ons geval betrof het een olietanker van ruim 220 meter lang en 32 meter breed.
De opdracht was in totaal 36.000 ton olie te laden. Eerst moesten we een plan maken in de ‘Load Master’: software dat precies uitrekent wat een schip doet als opgegeven lading en ballast hierop zouden worden toegepast. De trim mocht niet groter zijn dan 2 meter, en de helling van het schip moest 0° zijn. Door de ladingtanks en daarna de ballasttanks juist in te stellen, moest het schip theoretisch aan deze eisen voldoen.
Na het instellen moesten we het plan daadwerkelijk uitvoeren. Dit deden we door onder andere pompen te starten en afsluiters te openen, om de vloeistoffen in de desbetreffende tanks te pompen. Ook moesten we twee tanks op het schip schoonmaken door middel van het ingebouwde systeem.
Morgen (over ongeveer 7 uur) begint de laatste brugsimulator-training, die we aan het einde van de middag nog hadden voorbereid. De één na laatste dag staat volledig in het teken van de brugsimulator. Vrijdag, de laatste dag, zullen we nog een aantal uur training krijgen in de machinekamer-simulator.