Het is weer tijd voor een kijkje bij de opleiding. Deze dag stond volledig in het teken van praktijklessen in de machinekamer beneden in het gebouw. De hele groep is verdeeld in kleinere groepen, die elk twee praktijkopdrachten doen: werken met de brandstofpomp/verstuiver en zuigertrekken. Samen met mijn groep heb ik me vandaag beziggehouden met de demontage van een brandstofpomp en een verstuiver, en de andere aanwezige groep begon vanochtend met de voorbereiding voor het zuigertrekken.
Ieder groepslid begon met een eigen brandstofpomp. Het was zaak deze pomp zo ver mogelijk te demonteren en alle onderdelen geordend op bijvoorbeeld een poetslap neer te leggen, zodat later de montage een fluitje van een cent zou worden. Na de demontage gingen we kijken naar de werking van de pomp. Ook moesten we de diameter van de plunjer in de brandstofpomp bepalen, zodat we konden vaststellen of deze versleten was of niet. Ten slotte keken we naar het belangrijkste onderdeel: de werking van de pomp.
Nadat we de brandstofpomp weer gemonteerd hadden, was het tijd om ons bezig te gaan houden met de verstuivers. We kregen weer ieder een eigen verstuiver, die we meteen gingen demonteren. Na de demontage keken we naar de werking van de verstuivers.
Nadat we de verstuivers weer in elkaar hadden gezet, hebben we deze nog afgeperst. Dat houdt in dat we de verstuivers op de juiste inspuitdruk hebben afgesteld (in ons geval 280 bar). Door de verstuivers af te stellen zorgen we ervoor dat de verneveling van de brandstof goed verloopt, wat ook uiteindelijk voor een betere verbranding zorgt.
Zeker met deze praktijklessen leer je erg veel over de werking van zulke essentiële motoronderdelen. De eerder behandelde theorie helpt je hierbij meestal toch ook al een flink eind in de goede richting. Bovendien leer je door het (de)monteren van bijvoorbeeld de brandstofpomp het hele onderdeel kennen. Over een aantal weken zullen de rollen worden omgedraaid, en zullen wij gaan zuigertrekken.
ik vind de verstuivers en de pomp ook erg interessant, vooral het controleren op alle punten: Kraken van de verstuiver, het verstuivingsbeeld, het verstuif moment op hoeveel druk, het nadruppelen.
erg interessant de techniek, leuk dat je het technische deel ook op deze site zet!
ik heb al een aantal mensen gemotiveerd tijdens de open dag te ijmuiden bij Maritieme Academie om je site is te bekijken.
ik wil ook graag deze opleiding gaan doen, heb me aangemeld in IJmuiden.