De eerste week van de derde periode is alweer over de helft. Een nieuwe periode betekent nieuwe modules, en deze periode zijn dat er nogal wat. Eerder deze week hebben we onder andere een start gemaakt met twee nieuwe modules Beladingstechnologie. We zijn ook aan een nieuwe module begonnen van Elektrotechniek. Bovendien gaan we bij het vak Techniek nu weer naar voorstuwingsinstallaties kijken, en wel naar de brandstofinspuiting, mengselvorming, ontsteking en verbranding bij scheepsdieselmotoren. Gisteren zijn we hier mee begonnen. Vandaag stonden er wederom drie nieuwe modules op de planning.
Berichten uit 'februari 2012'
Vandaag zijn we wezen varen met de Delfshaven. Gisterenavond werden we al aan boord verwacht. Het schip lag op dat moment in de 1e Binnenhaven in Vlissingen. Na aankomst zochten we allen een hut en een kooi, en kwamen we bijeen voor de sloepenrol. Hierbij maak je kennis met de aanwezige veiligheidsuitrusting aan boord, en krijg je te horen wat je moet doen bij calamiteiten.
De MSTC-week 2012 zit erop. Inmiddels zijn we al ruim een dag thuis, maar tot vrijdagmiddag 12:30 uur verbleven we nog op het eiland. Alle groepen hadden ’s ochtends hun laatste training. Wij hadden onze tweede training in de machinekamer-simulator. Het was nu zaak enkele fouten op te sporen en op te lossen. Doordat we de indeling van de machinekamer nu aardig uit ons hoofd wisten, waren deze opdrachten niet heel erg moeilijk.
Ook dag vijf zit erop. Vandaag hebben we twee opdrachten gedaan op de brugsimulator. Gisteren hadden we de eerste opdracht al voorbereid, en deze hebben we dus vanochtend uitgevoerd. We voeren in noordoostelijke richting in het verkeersscheidingsstelsel van Dover Strait.
Ook dag vier zit er weer op. Deze dag hebben we training gekregen op de ladingssimulatoren. Dit systeem werkt ook hetzelfde als in Rotterdam, maar tijdens de opleiding hebben we hier nog nooit gebruik van gemaakt. De bedoeling bij deze simulatoren is het beladen van een schip. In ons geval betrof het een olietanker van ruim 220 meter lang en 32 meter breed.