De dag begonnen we met twee uur Beladingstechnologie. De les van vandaag ging over containers. We hebben gekeken naar de soorten containers (20- en 40-voets, tankcontainers, bulkcontainers, etc.), de verschillende terminals met onder andere hun containerkranen, en de verschillende typen containerschepen door de jaren heen. Op containerschepen spreken we over bays, rows en tiers als het gaat over de plaats van de containers op het schip. Voor elk containerschip is deze indeling aangegeven in het laadplan. Met behulp van dit systeem kan gemakkelijk de plek worden bepaald van een container in het ruim of aan dek.
Na een tussenuur was het om 11:15 uur tijd voor twee uur Vervoerskunde. Tijdens deze les hebben we het gehad over vervoerscondities, verkoopovereenkomsten en vervoerscontracten. Bovendien hebben we het ook over de Incoterms gehad. Dit zijn regels tussen koper en verkoper op het gebied van vervoer, risico’s en kosten. Voorbeelden van Incoterms zijn FOB (Free on Board), CFR (Cost and Freight) en CIF (Cost, Insurance and Freight).
Daarna hadden we een plenaire vergadering omtrent het symposium dat wij gaan organiseren. We hebben vooral verbeterpunten aangekaart en doorgenomen voor de presentaties. Volgende week zullen we een generale repetitie hebben, waarna het symposium volgende week donderdag plaats zal gaan vinden.
De laatste twee uur op deze woensdag hadden we weer praktijkles Lassen en Bankwerken. Vorige week was ik met de opdracht voor de draaibank begonnen. De bedoeling is dat we een staaf zo bewerken, dat er verschillende trapjes ontstaan door het verschil in diameter. Inmiddels heb ik de ene kant van het werkstuk afgerond. Het was vooral een kwestie van meten, meten en nog eens meten, om ervoor te zorgen dat de diameter en de onderlinge afstand tussen de trapjes precies goed was. Het resultaat van hoe het werkstuk er nu uit ziet, is op de foto te zien. Het is nu zaak het werkstuk om te draaien, en aan de andere kant soortgelijke, iets kortere trapjes te maken.