De afgelopen maand zijn alle stagevaarders allemaal heelhuids thuis gekomen! In het kader van deze heugelijke gebeurtenissen leek het mij leuk om een interviewtje te doen met enkelen van hen, om met jullie te kunnen delen hoe zij hun stage hebben ervaren (voor zover jullie dat hier nog niet hebben kunnen lezen!). Vandaag bijt Jitske Pronk het spits af!
Naam: Jitske Pronk
Leeftijd: 20 jaar
Gevaren bij: Maersk
Schip: Maersk Kimi
Allereest: Vertel eens wat over jezelf. Wie is Jitske Pronk?
Haha ok! Je kan wel merken, ik ben iemand die vrolijk in het leven staat en wel van een uitdaging houdt. Sporten, met name badminton is een passie van me en verder is de zee onmisbaar in mijn leven.
Klinkt goed! Nou ben je net terug op het vasteland. Ben je alweer gewend aan het leven als landkrab of mis je de zoute zeelucht alweer?
Nou ik moet zeggen dat ik nooit echt een landrot ben geweest, maar ik kan niet ontkennen dat ik het wel weer even fijn vind om vaste grond onder mijn voeten te hebben! Daarentegen blijft de zee altijd een gemis, hehe. Maar leven aan boord in vergelijking met de opleiding (De minor, red.) op dit moment… Kom maar op met dat schip!
Je ziet het zeeleven dus helemaal zitten! Je hebt bij Maersk gevaren, tussen de containers. Hoe beviel de containervaart? Lekker hectisch zeker, dat snelle leven?
Ja, ik heb voor een half jaar bij Maersk gevaren, om precies te zijn de Maersk Kimi, een oud Nedlloyd-schip. Maersk vaart een lijnendienst, waarbij de Maersk Kimi zich op de Europa – Midden-Oosten-dienst bevindt. Lijnendienst en containervaart is altijd druk druk, veel havens en vaak lig je er minder dan 24 uur. Met name in Europa waar de havens elkaar achter elkaar opvolgen is het behoorlijk aanpoten, zeker met Rotterdam als bunkerhaven! Constant vertrek en aankomst vergt toch wel wat van je, of je nu in de machinekamer of op de brug staat.
Druk, druk, druk dus! Zijn er ondanks de strakke planning toch nog gekke dingen gebeurd?
Gekke, rare, leuke dingen! Wat wil je horen? Haha! Als je de wal op kan is het altijd gezegllig. Algeciras, Salalah en Dubai niet te vergeten. Wat een wereldstad. Niet normaal hoe groots en vooral duur! Wat wel een apart gevoel gaf was met name kerst en oud en nieuw. Niet met je familie en vrienden, maar met je ‘tweede familie’ aan boord. Zo moet je het toch wel zien. Echt een ervaring om niet te missen!
Dat klinkt inderdaad geweldig! Waren en ook dingen die je minder goed bevielen?
Minder, minder… Je hebt altijd van die dagen met een dipje. Echt kunnen benoemen waarom is vaak moeilijk. Soms het werk, er is natuurlijk altijd iets wat je leuker of minder leuk vind. Desondanks blijft alles interessant. En ja, ik mis soms mijn familie en vrienden ook hoor, kan niet zeggen dat ik nooit aan ze heb gedacht. Vooral als je dan weer een keer in Rotterdam aanmeert. Vooral de laatste keer was even slikken, haha!
Dat lijkt me niet meer dan natuurlijk, maar gelukkig geen vervelende incidenten! Onze opleiding is duaal. Je kan dus zowel werktuigkundige als stuurvrouw worden. Heb je tijdens je stage een voorkeur ontwikkeld voor een van beide?
Hah, ja! Daar heb ik gedurende mijn stage ook over nagedacht. Zeker omdat Maersk nu ook naar het conventioneel varen (Hierbij monstert men aan als stuurman of werktuigkundige en blijft men dat de gehele monsterperiode, waar Maersk vroeger marofs periodiek vroeger liet wisselen van taak, red.) is overgestapt. Ik heb niet voor niets de opleiding Maritiem Officier gekozen, beide vakgebieden trekken me erg aan! De techniek trekt me op dit moment het meest aan, met name door de verscheidenheid in systemen en gerelateerd werk. Er blijft altijd wel wat te doen. Je zal echt nooit een moment stilstaan en je tijd niet nuttig besteden. Je mist daarentegen wel de vrijheid die je op de brug kan vinden. Wat dat betreft zal ik nog veel discussies met mezelf moeten leveren eer ik tot een conclusie kan komen!
Dan wens ik je daar erg veel sterkte mee. Heb je al enig idee bij welke rederij je je tweede stage wil gaan varen?
Nog een keer bij Maersk varen zou nu mijn eerste keuzen zijn. Verder lijkt een rederij die gespecialiseerd is in zware lading mij ook interessant. Maar ik heb me daar nu nog niet op gefocust.
Groot gelijk, dat is nu ook nog toekomstmuziek. Heel erg bedankt voor je tijd, succes met je opleiding en een behouden vaart!