In het kader van de minor Maritieme Dienstverlening krijgen we een aantal sessies simulatortraining, waarbij we op de zeevaartsimulator met schepen gaan manoeuvreren, waaronder ankeren, en havens binnenvaren, met of zonder de hulp van sleepboten. Vanochtend hadden we weer zo’n sessie.
Voor deze sessies zijn er groepjes gemaakt, waardoor men telkens met drie man op de brug staat: één kapitein, één stuurman, en een roerganger. Van te voren maakt de kapitein samen met de stuurman een plan hoe de manoeuvres uitgevoerd gaan worden. Hierbij worden koersen, draaicirkels, etc. bepaald en in de kaart gezet. Als de voorbereiding voltooid is, wordt de simulatie gestart.
Tijdens de simulatie wordt de vooraf bepaalde opdracht uitgevoerd. Vandaag begon ik met de opdracht de haven van Kaapstad binnen te varen met een multipurpose schip van 134 meter lang, en deze bij kade 2 van de olie-terminal aan te meren, zonder gebruik te maken van sleepboten. Deze oefening ging erg goed, want ik vaarde het schip uiteindelijk rustig door de havenmond, waarna de draai richting de terminal ingezet kon worden.
Het was zaak de draai op tijd uit het schip te halen, zodat we goed wegbleven van een andere terminal aan bakboord. Ook moesten we niet te veel vaart lopen of te ver naar stuurboord gaan, waardoor we met de pier aan stuurboord in aanraking hadden kunnen komen. Dit ging echter goed, waarna ik het schip rustig richting de ligplaats bracht. Vlak voor de kade moest het schip enkel nog worden afgestopt, waarna springs voor en achter aan wal gingen, en het schip uiteindelijk drie om één gemeerd lag. De track die het schip tijdens mijn oefening gevaren heeft, is op foto nummer twee te zien.
Mijn opvolger kreeg dezelfde opdracht, echter deze keer met een tanker van 180 meter, en met gewijzigde wind en stroom. Deze tanker was zichtbaar moeilijker te manoeuvreren. De pier aan bakboord werd bij het binnenvaren van de haven net niet geraakt. De laatste medestudent kreeg de opdracht met hetzelfde schip als die van mij de haven te verlaten vanaf kade 1 van de olie-terminal. Hierbij moest men eerst achteruit weg van de kade, waarna men richting de havenmond kon varen om de haven te verlaten.
Hou Mitch.
Goed gedaan jochie.
opa 😀