Na ongeveer één periode lang simulatortraining te hebben gehad op de brugsimulatoren, was het vandaag zaak te laten zien wat we geleerd hadden, want het examen stond op het programma. We werden vanochtend ingedeeld in vier groepjes van drie personen, waarmee we als loods, kapitein en roerganger gingen varen.
Men begon zoals gebruikelijk weer met een korte reisvoorbereiding: het uitzetten van de te varen koersen, het maken van PI-lijnen (Parallel Index), en het berekenen van draaicirkels. Daarna begonnen de eerste twee groepjes met hun oefening. De loods zorgde telkens dat het schip de haven in of uit kwam, de kapitein deed bijvoorbeeld de communicatie en controleerde de loods, en de roerganger stond aan het roer.
Toen de eerste ploegen klaar waren, konden we wisselen en konden we onze reis uitvoeren. De eerste reis was ik direct loods, en moest ik een tanker van ongeveer 150 meter afmeren aan de kade bij een olieterminal in Kaapstad, Zuid-Afrika. We hadden beschikking over een sleepboot. Ik had al een goede voorbereiding gemaakt, dus de uitvoering ging me erg goed af. Na mijn examen als loods, was de andere ploeg weer aan de beurt, en wisselden we voor onze volgende examen binnen het groepje van rol.
Zo hebben we dus met het groepje drie examens volbracht, en we waren allen geslaagd. De tweede en derde oefening deden we op de 360° brugsimulator. Deze simulator heeft een echte nagebootste brugconstructie, waarbij je door het 360 graden beeld helemaal om je heen kan kijken, in tegenstelling tot de gebruikelijk ongeveer 180° brugsimulatoren waar we telkens training op hadden.
Om je een idee te geven hoe het er op zo’n 360 graden brugsimulator uit ziet wanneer er een oefening draait, heb ik hier vandaag een video van gemaakt. Deze video zal ik van het weekend op de website plaatsen.