Dag twee van het praktijkvaren stond in het teken van het varen met sleepboten. Vandaag had ik de kans op een dag mee te varen op een sleepboot van Fairplay, namelijk de Fairplay 23. Rond 10:00 uur was ik bij de Merwehaven, en stapte ik aan boord.
Na kennis gemaakt te hebben met de A/B, HWTK en kapitein, was het direct actie, want er moest een groot containerschip geassisteerd worden bij het afmeren. Dit was hetzelfde containerschip als dat we gisteren met de roeiers als laatste hadden aangemeerd.
De Fairplay 26 ging voorop richting het containerschip in de Eemhaven, waarna we richting onze posities gingen: de 26 bij het hek, en wij met de 23 bij de boeg. De terminal was nog niet klaar met het laden van alle containers, dus moesten we eerst nog even wachten. In de tussentijd mocht ik een beetje manoeuvreren met de Fairplay 23. De 23 is een ASD-sleepboot, en met dit type sleepboot hebben we eerder ook op de simulator geoefend.
Deze oefeningen kwamen dus goed van pas, want nu wist ik direct al hoe dit systeem werkt. Zo hebben we een rondje om de as gedraaid, en heb ik een stukje geprobeerd te ‘side steppen’: in dwarsrichting varen. Dit ging nog best aardig. Na een tiental minuten was het laden klaar, en konden we vastgemaakt worden.
We trokken de boeg van de kade, en begeleidden het inmiddels achteruitvarende containerschip. Uiteindelijk draaiden we het schip over stuurboord, waarna het containerschip vooruit (en wij dus achteruit) richting de Nieuwe Maas konden varen. Nadat we veilig de Nieuwe Maas op gedraaid waren, kregen we commando van de loods om los te maken, en konden we weer terug richting de Merwehaven. Het stuk naar deze haven en het begin van de haven mocht ik zelf varen.
Helaas was deze klus de enige klus die er was tot in ieder geval 16:00 uur. Toch heb ik van dichtbij kunnen ervaren hoe het er in de praktijk aan toe gaat op een sleepboot bij het assisteren van een (groot) zeeschip.