WP_20160909_08_17_17_ProPfoe, wat gaat de tijd toch snel. Het voelt soms alsof ik net begonnen ben aan het jaar (is ook wel zo), maar toch zijn er ineens twee weken voorbij geslipt. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt!

We zijn jaar 2 lekker stevig weer begonnen. Vorig jaar deden we (afgewisseld) 2 periodes technisch en 2 periodes nautisch (navigatie en beladen), maar nu gaat alles door elkaar heen. Bij het vak navigatie behandelen we deze periode nautische instrumenten. Hier kijken we naar de meeste systemen die je aan boord gebruikt zoals o.a. het GPS-systeem, de snelheidsmeter en de dieptemeter. Juist omdat je ze zo vaak gebruikt, is het goed en interessant om te weten hoe deze systemen werken.

Bij stabiliteit is het rekenen geblazen. De stof van vorig jaar is kort herhaald en opgefrisd, waarna we weer gelijk met nieuwe stof en nieuwe rekenmethodes kunnen oefenen. Wat ik wel erg leuk vond afgelopen week, is dat we als huiswerk een scheepsongeluk van de ‘Pioner Onegi’ moesten analyseren. Bij deze opdracht moesten we onze kennis over stabiliteit gebruiken om te bepalen wat er nu fout was gegaan bij het schip, een erg leuke manier om je kennis toe te passen in de praktijk!

Het technische gedeelte van de opleiding bestaat deze periode uit eigenlijk 3 onderdelen (naast natuurkunde en elektrotechniek, want dat hebben we ook nog ;)) In de theorielessen behandelen we deze periode materiaalkennis of sterkteleer, waarbij we bekijken wat de krachten is die stoffen (voornamelijk staal) kunnen verdragen. Verder kijken we naar gereedschappen, welke soorten heb je en hoe moet je deze gebruiken? En als laatste gaan we dieper in op scheepsdieselmotoren, hierbij breiden we onze kennis uit over hoe zo een machine in elkaar zit en hoe het allemaal werkt. Wat het leuke is van deze module, is dat de theorie van de 3 verschillende onderdelen bij elkaar komen in de machinekamer practica. Hier pas je je kennis over gereedschappen en sterkteleer toe als je opdrachten doet over een onderdeel van de scheepsdieselmotor. Daarnaast is zo’n praktijkles ook een leuke afwisseling met de ‘saaie’ theorielessen.

Maar gelukkig is school niet alleen maar suf voor je uit zitten staren in de lessen. Aangezien mijn school langs de maas staat in Rotterdam, vaart er af en toe nog wat interessants voorbij. Zo kreeg ik vorige week een aangename verrassing toen ik ’s ochtends naar school liep; Het cruiseschip de ‘Aida Prima’ ging weer naar zee 🙂 en dat levert mooie plaatjes op.

Evert Gielesen