Tsja, presenteren hoort er ook bij! Gisteren mochten we in groepjes een lesonderdeel presenteren bij het vak navigatie.
Deze periode staan de systemen aan boord centraal. Het is helaas allemaal zeer theoretische stof over de werking van alle navigatie apparatuur. We hebben in de lessen al heel veel behandeld als kompassen, GPS en VHF (‘marifoon’, om te communiceren met andere schepen). Nu in de laatste lesweek van de periode stond de LRIT, de AIS en de Stuurautomaat op het programma.
Aan ons de taak om dit uit te zoeken en te verwerken in een presentatie. Het kost even wat meer werk, maar het is wel zeer nuttig en een leuke afwisseling van de ‘standaard’ hoorcolleges. De LRIT en de AIS zijn eigenlijk een soort identificatie systemen. Verschillende informatie van een schip als koers, snelheid, lading, maar ook de naam en formaat van het schip kan met elkaar gedeeld worden. Het AIS-systeem (Automatic Identification System) is een openbaar systeem en kan door iedereen bekeken worden, bijvoorbeeld via sites als http://www.marinetraffic.com/. De AIS is helaas maar tot een bepaalde afstand van de kust te gebruiken, daarna is het bereik weg en kunnen geen gegevens doorgestuurd en ontvangen worden.
Het LRIT-systeem (Long-range Identification and Tracking) werkt iets anders, en de naam zegt het al. Het systeem werkt op een grotere afstand, vrijwel de hele wereld. Maar dit systeem is niet openbaar, dit kan alleen afgelezen worden door kuststations en mensen met permissie hiervoor.
Nu rest mij (en mijn klasgenoten) de taak om alle stof te gaan leren! We hebben straks nog een weekje herfstvakantie, maar daarna mogen we echt weer aan de bak voor de toetsen. Succes iedereen met toetsen voor Navigatie en de andere vakken!
Evert Gielesen