Gisterenavond was de tweede editie van het Mainport Talenten Diner in de Club Room op de SS Rotterdam in Rotterdam, en ik mocht daar als student Maritiem Officier naartoe. Samen met tientallen andere studenten kreeg ik de kans om met vele CEO’s en HR-Professionals van in en rondom de haven actieve bedrijven in contact te komen. Het diner bestond uit vier gangen, waarbij je bij elk gang bij een ander bedrijf aan tafel zat. Mijn diner begon bij China Shipping Agency uit Rotterdam. Zeker omdat ik tijdens mijn stage op een containerschip ga varen, waren er een aantal interessante gesprekken tijdens deze eerste gang. Nadat de crème van sjalotten, schuim van augurk, gemarineerde knolselderij, parels van wortel en een cilinder van aardappel genuttigd waren, was het tijd voor de tweede gang.
Gisteren begon de dag met het afronden van het verslag van de opdracht voor de module Beladen 4. Ik heb eerder al uitgelegd wat deze opdracht precies inhoudt. Het verslag zelf was al voor een groot gedeelte af: het was alleen nog even zaak de puntjes op de i te zetten. Alle krommen en tabellen invoegen, controleren op spellingsfouten en de conclusie en het nawoord schrijven. Het resultaat is een verslag van 51 pagina’s, met al onze gemaakte stappen tot in de puntjes uitgelegd. Het wachten is nu op het eindoordeel.
Deze dag begon met vijf uur praktijkles Automatisering. De eerste twee uren gingen we verder met ons opdrachtenboek van deze module. Tijdens de opdrachten moeten we een opstelling opbouwen met onder andere (dubbelwerkende) cilinders, ventielen en rolschakelaars. Deze opstellingen werken met lucht. De componenten in elke opstelling worden aangestuurd door drukknoppen, verschillende relais, etc. via het elektrische stuurschema. Naast het bouwen van de opstellingen moeten we er ook enkele vragen over beantwoorden, en komt het ook voor dat we (delen van) schema’s zelf moeten verzinnen volgens aangegeven criteria.
Na bijna twee maanden heb ik een geschikte dag gevonden om weer schepen te gaan spotten: de dag na Hemelvaart was lesvrij. Het leek ook nog eens aardig weer te worden, dus dat was helemaal mooi meegenomen. Bij aankomst op de pier, rond 11:15 uur, was er meteen al iets moois te zien: de Thialf van Heerema was op weg naar zee. Dit half-afzinkbare kraanschip was helaas al het begin van de pier gepasseerd, maar met mijn camera kon ik het gevaarte gelukkig toch nog wat dichterbij halen.
Vanaf eind juli zal ik dus met de Maersk Kimi in de ME1-dienst van Maersk gaan varen. Dit is een dienst tussen het Midden-Oosten en Europa. Tijdens deze dienst worden er tien havens aangelopen, en één ronde duurt zoals gezegd zo’n zes weken. Een lijstje met havens is leuk om te bekijken, maar een visuele weergave is natuurlijk een stuk duidelijker. Daarom heb ik een kaartje gemaakt met (een benadering van) de route en alle havens.