Het is al weer even geleden dat ik in de rubriek ‘Een kijkje bij de opleiding’ een bericht geplaatst heb, dus het werd hoog tijd. Deze keer een verslag van donderdag 1 december 2011. Hoewel deze dag maar weinig college-uren bevatte, was het toch een lange dag. Het examen voor het certificaat voor Marcom-A staat namelijk voor de deur. Dit examen zal morgenmiddag, op 2 december 2011, plaats gaan vinden in het STC. Vandaar dat deze dag vooral bestond uit studeren, studeren en nog eens studeren.
Afgelopen weekend is het Italiaanse schip de Rosalia D’Amato vrijgelaten door Somalische piraten. Deze 225 meter lange bulk carrier werd op 21 april 2011 gekaapt op de Indische Oceaan, op ongeveer 350 zeemijl ten zuidoosten van Oman. Het schip was toen met een lading sojabonen onderweg van Brazilië naar Iran. De bemanning, die uit zes Italiaanse en vijftien Filipijnse bemanningsleden bestaat, maakt het naar verluid goed. Verder is niet bekend of, en zo ja, hoeveel losgeld er is betaald om het schip uit handen van de piraten te krijgen.
Dit jaar is een nieuw record gevestigd met het aantal schepen die voor de Noordelijke Zeeroute (ook wel Noordoostelijke Doorvaart, en in het Engels de ‘Northern Sea Route’ genoemd) hebben gekozen, in plaats van de alternatieve, veel langere route via het Suezkanaal. Rosatomflot, het bedrijf dat de atoomijsbrekers in het gebied beheert, gaf aan dat al 34 schepen van de Noordelijke Zeeroute gebruik hebben gemaakt. Het gaat hier om reizen van Murmansk in Rusland, naar een ander land, waarbij in totaal 820.000 ton aan lading is vervoerd. Vorig jaar gingen maar vier schepen via de Noordelijke Zeeroute.
Er zijn al 145 containers verwijderd van het containerschip de Rena, die op 5 oktober 2011 vastliep op een rif bij Nieuw-Zeeland. Door het gunstige weer konden er gisteren 26 containers van het schip worden gehaald, waarmee het totaal op 145 kwam. De komende dagen lijkt het weer gunstig te blijven voor de operatie van het bergen van het schip. Afgelopen week was het weer echter slecht, waardoor de gelekte olie door het schip op verschillende stranden ineens opnieuw opdook. Op meerdere plekken wordt door teams de olie opgeruimd.
Gisteren heeft Hr. Ms. Zuiderkruis haar missie ‘Operation ATALANTA’ beëindigd. Ongeveer drie maanden geleden, op 5 september 2011, begon dit bevoorradingsschip van de Koninklijke Marine aan deze missie in opdracht van EU NAVFOR. Commandant Herman de Groot heeft samen met zijn 190-koppige bemanning tijdens de missie twee schepen van het World Food Program (WFP) en twee schepen van African Union Mission in Somalia (AMISOM) geëscorteerd. Bovendien heeft het schip enkele oorlogsschepen in het gebied van brandstof en andere voorraden voorzien.