Gisteren ben ik na lange tijd weer eens schepen wezen spotten in Hoek van Holland. Na het laatste tentamen was er nog tijd zat om even de waterkant op te zoeken en te kijken of er nog wat leuks voorbij kwam. Het weer was erg goed: lekker zonnig. Het waaide wel behoorlijk, waardoor het toch wel fris was. Nadat ik op station Hoek van Holland Haven aankwam, heb ik eerst wat foto’s gemaakt bij de Berghaven. Het grote aantal tenders van Loodswezen in de haven zorgde voor een aantal mooie foto’s. Na de Berghaven was het tijd om richting de pier te lopen.
De tweede tentamenweek van het tweede jaar zit erop. Na de drukke praktijkweek vorige week was het afgelopen maandag wel weer even wennen: we zaten weer eens in een normaal lokaal. De tentamenweek begon met het tentamen Automatisering. Hier kwamen onder andere manometers, een pneumatische druktransmitter, een temperatuurmeting en een pH-meting in voor. Over al deze onderdelen kregen we verschillende vragen, waar we de werking van de onderdelen moesten verklaren, en bijvoorbeeld het uitgangssignaal moesten berekenen in mA wanneer 260 °C wordt gemeten.
Ik schrok een beetje toen ik het laatste bericht van Marof.nl las. Dit bericht staat al ruim een maand bovenaan de hoofdpagina! Het is dus gauw tijd voor een nieuw bericht. De lange stilte heeft overigens een reden: het is vrij druk met allerlei onderdelen van de studie (opdrachten, toetsen, cursussen en noem maar op). Afgelopen week heb ik een cursus voor het Marcom-A certificaat gekregen, en de andere groepen hebben die week een cursus raderplotten gevolgd. Deze week zijn de rollen omgedraaid, en hebben de andere groepen dus nu de praktijkcursus Marcom-A. Deze week zal er over deze cursus nog een bericht op deze website komen. In dit bericht zal ik het echter hebben over de cursus die mijn groep nu volgt: de cursus Radar Navigator Operational Level.
De Nederlandse roeier Tom Sauer en zijn Britse teamgenoot Tom Fancett zijn vanmorgen vroeg door cruiseschip de Crystal Serenity gered, nadat hun acht meter lange boot was omgeslagen. Het team ‘Team Tom’ was net acht dagen onderweg vanaf de Canarische eilanden, toen er gisterenavond laat ineens een ‘enorme golf’ hun boot ‘PS Vita’ deed kapseizen. ‘Zo’n grote golf hadden we nog nooit eerder gezien’, vertelde Sauer. Beide roeiers konden op tijd in hun reddingsvlot komen, maar hun droom zagen ze letterlijk in de oceaan verdwijnen.
Maersk en de Amerikaanse marine zijn bezig met een test van een bepaalde biobrandstof op de Maersk Kalmar. Dit containerschip is onderweg van Noord-Europa naar India, en tijdens haar route zal er een op algen gebaseerde biobrandstof getest gaan worden. De Maersk Kalmar heeft twee belangrijke eigenschappen die haar geschikt maken voor het testen van biobrandstoffen. Het 300 meter lange schip heeft namelijk een extra testmotor, waar met verminderd risico getest kan worden. Bovendien beschikt de Maersk Kalmar over een brandstof systeem met mengapparatuur voor biobrandstof, en aparte tanks.