Het nieuwste containerschip van China Shipping, de CSCL Star, die maar liefst 14.100 teu groot is, is afgelopen weekend aan haar eerste reis begonnen. De verwachting is dat ze rond 21 februari voor het eerst de Rotterdamse haven zal gaan aanlopen.
Berichten uit 'januari 2011'
Via de open dag van het STC afgelopen zaterdag, ben ik in contact gekomen met een stuurman van een sleepboot. Omdat ik best stage zou willen gaan lopen op een sleepboot, had ik daar wat informatie over gevraagd. Later werd ik uitgenodigd om in Dordrecht een kijkje te gaan nemen op een sleepboot van de rederij Avra, waar die stuurman bij werkt. Daar ben ik dus vanmiddag naartoe geweest, en ik heb wat foto’s gemaakt. Zowel van binnen als van buiten is het een erg mooie sleepboot. De North is 30 meter lang, 8,6 meter breed, en heeft een diepgang van 4,11 meter. Ze is slechts vier jaar oud, waarmee ze het oudste schip is van haar rederij, Avra. Haar topsnelheid van 12 knopen wordt door twee motoren van 1000 PK mogelijk gemaakt. Ik kijk echt al uit naar m’n stage.. maar nu snel weer aan m’n tentamens..
De KVNR hoopt dat Nederlandse schepen zo snel mogelijk het recht krijgen om zichzelf te kunnen verdedigen tegen piraten. Volgens voorzitter Tineke Netelenbos moet de bemanning van de schepen in uitzonderlijke gevallen in staat zijn om zichzelf te verdedigen tegen een aanval van piraten. In een adviesrapport schrijft ze dat het bewapenen van de schepen onvermijdelijk is, omdat er nog geen andere oplossing is gevonden.
De laatste dagen heb ik wat minder tijd gehad om berichten te plaatsen op de website. Dat kwam vooral door verslag-stress. De laatste puntjes op de ‘i’ zetten, plaatjes maken, de weer verschoven-indeling corrigeren: het kost soms toch allemaal meer tijd dan je gedacht had. Zo ook bij de verslagen die ik deze week moest inleveren. Het ging om de verslagen voor het vak BSM en voor het vak Engels.