Berichten uit 'februari 2011'

2010 was een goed jaar voor CMA CGM

Geplaatst op 27 februari 2011 om 16:01, door Mitchel
Categorie: Economie, Nieuws, Rederijen, Labels: , , ,
0

CMA CGM, de op twee na grootste rederij van containervervoer ter wereld, heeft een goed jaar achter de rug. In 2010 had de rederij een totale omzet van 14,3 miljard dollar. Dat is een stijging van 36% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is te danken aan het feit dat de rederij grotere volumes aan lading vervoert, en aan het feit dat de rederij verbeterde vrachttarieven hanteert. Verder is er in 2010 meer dan negen miljoen teu aan containers vervoerd, en dat is een stijging van 15% ten opzichte van 2009. CMA CGM heeft haar positie in de wereldmarkt weten veilig te stellen door haar capaciteit in 2010 met 17,7% te hebben vergroot, en zich te vertegenwoordigen met 8,6% van de wereldwijde capaciteit.

Gespot (3/3): de Maersk Penang

Geplaatst op 26 februari 2011 om 16:19, door Mitchel
Categorie: Foto's, Gespot, Schepen, Labels: , ,
0

Het derde en laatste opvallende schip was de Maersk Penang, het schip dat achter de Cosco Oceania binnenkwam. Ook voor dit schip lagen twee sleepbootjes klaar. In eerste instantie leek het dus alsof de Penang als eerste zou binnenlopen, maar de Cosco mocht blijkbaar voor gaan. Toen we voor het eerst een glimp van de Penang zagen, was dat de brug, waar een flinke rookpluim vandaan kwam. Dit is zelfs op de verregende foto’s te zien. De Maersk Penang is, zoals op de foto’s te zien is, een containerschip. Het schip is in 1998 gebouwd, en heeft een lengte van 210 meter, en een breedte van 26 meter. De Penang vaart onder de Nederlandse vlag en heeft een diepgang van precies 9 meter. Ik vind het best jammer dat we de CSCL Star niet hebben kunnen zien, maar de andere schepen die we gezien hebben, maakten toch wel weer een deel goed. Volgende keer beter..

Gespot (2/3): de Cosco Oceania

Geplaatst op 26 februari 2011 om 16:16, door Mitchel
Categorie: Foto's, Gespot, Schepen, Labels: , ,
0

Het tweede opvallende schip was de Cosco Oceania. Er was al even een deel van een brug van een schip te zien achter de dijk, maar door de regen was moeilijk te zien van wat voor soort schip het precies was, en waar het naartoe ging. Opnieuw dachten we dat dit schip de CSCL Star zou zijn, maar de romp van het schip, dat naarmate het schip dichterbij kwam, steeds grijzer werd, ontkrachtte deze gedachte. Na een tijdje werd zichtbaar dat de Maersk Penang aan de kant ging voor de Cosco Oceania; vandaar dat de Maersk zo’n rare koers en vaart aanhield, namelijk heel dicht langs de wal en erg langzaam. De Cosco Oceania was dus het eerste schip dat voorbij kwam. Er lagen al vier sleepbootjes te wachten om beide schepen te begeleiden naar hun ligplaatsen.

Gespot (1/3): de Al Manamah

Geplaatst op 26 februari 2011 om 16:12, door Mitchel
Categorie: Foto's, Gespot, Schepen, Labels: , ,
0

Al lange tijd volgden we de nieuwe CSCL Star, die dit weekend na haar eerste reis op de Maasvlakte zou gaan aanmeren. We wilden de CSCL gaan spotten, omdat het toch wel bijzonder was dat dit grote schip haar eerste reis zou eindigen in Rotterdam. Na haar ETA de laatste dagen gevolgd te hebben, bleek dat ze vandaag om 10:00 de haven zou binnenlopen. Vanochtend dus vroeg opgestaan, voor een zaterdagmorgen, en op weg gegaan naar de Maasvlakte. Ondanks de regen, was het zicht nog best aardig. Je kon niet mijlen ver kijken, maar dit maakte het natuurlijk wel spannender: welk schip zou er nu weer aankomen?. Helaas hebben we de CSCL Star nooit gezien, want ze ligt op dit moment nog steeds in het ankergebied. Toch heb ik nog andere schepen kunnen spotten, en die foto’s komen in dit bericht en de twee volgende berichten.

Nederlands grootste snijkopzuiger te water gelaten

Geplaatst op 24 februari 2011 om 22:57, door Mitchel
Categorie: Nieuws, Scheepsbouw, Labels: , ,
3

De Athena, de grootste snijkopzuiger die ooit in Nederland is gebouwd, is te water gelaten. Het 131,5 meter lange schip is daarmee ook één van de grootste baggerschepen van de wereld. Het schip van Van Oord zal in oktober dit jaar aan het werk gaan. De Athena is de eerste zelf-aangedreven snijkopzuiger van Van Oord. Het schip werd met een officiële ceremonie te water gelaten. Het contract voor het bouwen van de snijkopzuiger was op 4 september 2008 getekend, en op 19 februari 2010 was de bouw begonnen.

Pagina 2 van 912345..9