Cargill heeft een contract getekend met het in Hamburg gevestigde SkySails. Samen willen ze de wind gaan gebruiken om uitstoot te gaan verminderen in de scheepvaart. SkySails heeft een innovatieve en gepatenteerde ‘kite’ ontwikkeld, die aan het schip bevestigd wordt. Op deze manier gebruikt het schip naast haar gewone motoren, ook de wind om vaart te maken. Met dit systeem kan, onder ideale zeil-condities, tot 35% brandstof worden bespaard.
In december zal Cargill een kite van 320m² gaan installeren op een schip met een tonnage van 25.000 tot 30.000 tonne. Dit zal dan wereldwijd het grootste schip worden dat door een kite wordt aangedreven. Het doel van beide bedrijven is om in het eerste kwartaal van 2012 het systeem volledig operationeel te hebben. Cargill helpt SkySails momenteel met het testen en het ontwikkelen van deze technologie.
De kite zal met een lijn worden bevestigd aan het schip. De kite wordt ‘bestuurd’ door een computer-gestuurd systeem, die zo efficiënt mogelijk met de wind probeert om te gaan, zodat er het maximale uit gehaald kan worden. De computer bepaald aan de hand van meerdere meetinstrumenten de actuele condities, en past daar onder andere de richting van de kite volledig op aan. De kite kan worden ingezet op hoogtes tussen de 100 en de 420 meter. Het systeem werkt volautomatisch, waardoor er geen extra bemanning voor hoeft worden ingezet. Het systeem krijgt een aparte monitor op de brug, waar alle benodigde gegevens op af te lezen zijn. Een onderzoek van de Verenigde Naties heeft aangetoond dat het gebruik van de kites van SkySails tot wel 100 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar kan schelen, als ze gebruikt zouden worden op koopvaardijschepen.
Bron: MarineLink en foto.