De haven van Onahama, in Fukushima in Japan, heeft na de aardbeving en de tsunami vorige week weer twee van haar kades in gebruik genomen. Hierdoor kunnen er weer schepen, met een tonnage tot 30.000 ton, behandeld gaan worden. Ook in de haven Hachinohe is het werk weer een beetje opgepakt.
Berichten uit 'maart 2011'
Vandaag is de chemicaliëntanker de Hannibal II vrijgelaten door piraten, nadat er een bedrag van twee miljoen dollar is betaald door de eigenaar. Het schip, dat onder de Panamese vlag vaart, werd op 11 november 2010 gekaapt, op ongeveer 860 zeemijlen afstand ten oosten van Somalië. Er zijn 30 bemanningsleden aan boord, die afkomstig zijn uit Tunesië, de Filipijnen, Kroatië, Georgië, Rusland en Marokko.
Israëlische commando’s hebben het containerschip de Victoria geënterd, en doorzocht op wapentransport. De Victoria is in dienst van de rederij CMA CGM, en heeft een capaciteit van 1.678 teu. De commando’s vonden volgens Israëlische autoriteiten drie containers met Iraanse wapens, die bestemd waren voor de Gazastrook.
Er wordt sinds 1 januari 2011 door dertien verschillende bedrijven uit negen Europese landen gewerkt aan een project om uiterst langzame schepen te gaan ontwikkelen, om zo de uitstoot te verlagen. Het project, genaamd ‘ULYSSES’, wordt gefinancierd door de Europese Unie, als onderdeel van het ‘Seventh Framework Programme’, en heeft een budget van 3,5 miljoen euro. Het doel van het project is om een combinatie te creëren tussen uiterst langzame schepen en complementaire technologieën, om op deze manier de efficiëntie van de wereldvloot te verhogen. Men streeft ernaar dat de uitstoot van broeikasgassen, ten opzichte van de uitstoot in 1990, worden verminderd tot 30% in 2020, en tot 80% in 2050. Volgens de bedrijven is het een uitdaging om de snelheid van de schepen veilig te verlagen naar bijvoorbeeld vijf knopen. Verder wil men met het project ook analyseren of het economisch haalbaar is om de snelheid van de schepen te verlagen, en wat voor impact het heeft op de totale bevoorradingsketen. Het project richt zich vooral op de bulk carriers en de tankers, omdat deze schepen zorgen voor ongeveer 60% van de CO2-uitstoot in de grote vaart. Bovendien zijn bulk carriers en tankers redelijk vergelijkbaar met elkaar qua opbouw, en is men van mening dat het uiteindelijke resultaat met deze schepen het grootste zal zijn.