Golar LNG, een rederij die zich vooral bezighoudt met het transporteren van LNG, heeft laten weten dat het bedrijf vier nieuwe LNG-carriers laat bouwen, die elk een capaciteit hebben voor maximaal 160.000 m³ LNG aan boord. De schepen zullen door Samsung Heavy Industries in Korea worden gebouwd. De eerste drie schepen zullen in 2013 worden opgeleverd, waarna de laatste begin 2014 afgebouwd zal zijn. Het prijskaartje dat aan deze aankoop hangt bedraagt zo’n 800 miljoen dollar. Golar heeft daarnaast ook nog een optie voor vier andere schepen, die dan eventueel na 2013 opgeleverd kunnen gaan worden.
Golar heeft verder nog de opties om de schepen te versterken tegen ijs, en wintervast te maken. De schepen zelf zullen worden uitgerust met een ‘dual fuel diesel-electric’-motoren, die een heel stuk zuiniger zijn dan de traditionele stoomturbines die gebruikt worden. Hierdoor nemen de brandstofkosten ook flink af. De nieuwe motoren hebben ook een lagere uitstoot van broeikasgassen. De komende jaren zullen er veel nieuwe LNG-carriers nodig zijn, doordat de vraag naar LNG nog steeds toeneemt. Hierdoor is het voor rederijen als Golar erg aantrekkelijk om nu zo’n aankoop te doen. Golar heeft de bouw van de schepen mede overgelaten aan Samsung Heavy Industries door de relatief snelle opleverdata die het scheepsbouwbedrijf kon bieden, vertelde voorzitter John Fredriksen in een reactie op de aankoop.
Bron: MarineLink en foto.