Mitsui O.S.K. Lines, vaak afgekort met MOL, heeft een contract getekend met Osaka Gas International Transport Inc. voor de bouw van twee nieuwe LNG-tankers. Er werd ook meteen bekend gemaakt dat Mitsubishi Heavy Industries Co. beide schepen zal gaan bouwen. MOL en OSaka Gas zullen uiteindelijk beide eigenaar worden van de twee nieuwe LNG-tankers. Naast een contract voor de bouw van deze schepen, hebben beide bedrijven ook meteen een lange termijn-contract getekend voor de transport van LNG. De tewaterlating van de LNG-tankers staat gepland voor 2014 en 2015. MOL zal daarna in het kader van het 20-jarige contract met Osaka Gas de schepen gaan beheren en exploiteren.
De 155,000 m³ klasse LNG-carriers zullen de eerste ter wereld zijn die over één overkoepelende ‘dekmantel’ zullen beschikken, met daaronder de Moss bolvormige tanks. Doordat de overkoepelende ‘dekmantel’ wordt geïntegreerd in de romp van de schepen, zal dit voor extra stevigheid zorgen, zonder dat er onnodig veel gewicht wordt gebruikt. Bovendien zullen de schepen hierdoor minder brandstof verbruiken. Verder zullen de schepen worden uitgerust met een stoomturbine als hoofdmotor, wat de brandstof-efficiëntie ook verhoogd. Door het lagere brandstofverbruik zal de CO2-uitstoot verlagen, en door het gebruik van LNG als brandstof zal tevens de uitstoot van SOx afnemen. De schepen zullen verder nog worden uitgerust met een milieuvriendelijk ballastwater-systeem.
De namen van de nieuwe schepen zijn nog niet bekend gemaakt, maar de dimensies van de LNG-tankers zijn dat echter wel. De schepen zullen ongeveer 288 meter lang en 48,94 meter breed worden, met een diepgang van 11,55 meter. De hoofdmotor wordt, zoals eerder genoemd, een stoomturbine. De kruissnelheid van de tankers zal 19,5 knopen worden.
Bron: MOL en afbeelding.